Berlingske Business

EU truer bilproducenter med kæmpebøder for snyd

GERMANY-ECONOMY-AUTOMOBILE-VOL
Den nye direktør for bilgiganten Volkswagen, Herbert Diess, holdt i sidste uge en pressekonference for at fremvise deres nye virksomhedsstruktur. Med en ny frontmand forsøger Volkswagen at lægge dieselskandalen fra 2015 bag sig. Scanpix/Odd Andersen/arkiv

Mere kontrol med bilindustrien og nyt bødesystem skal undgå ny dieselskandale, lyder det i vedtaget EU-lov.

Der venter store bøder til bilproducenter, som snyder med bilernes sikkerhed og forurening i EU-lande. Virksomheder kan blive idømt bøder på op til 30.000 euro per bil, der ikke lever op til kravene. Det svarer til 225.000 kroner.

Sådan lyder det i et EU-lovforslag om typegodkendelser af biler, som torsdag er blevet vedtaget i Europa-Parlamentet.

Udsigten til, at virksomheder skal punge ud med enorme beløb, vil virke afskrækkende på bilindustrien. Det mener den socialdemokratiske forhandler på den nye lovgivning, danske Christel Schaldemose (S).

hedr

- Det handler om, at bilindustrien ikke skal være tilbøjelig til at svindle og bedrage. Det skal ikke kunne betale sig, siger hun.

De nye retningslinjer for typegodkendelser af biler kommer i kølvandet på en verdensomspændende dieselskandale. I september 2015 blev Volkswagen afsløret i at have installeret en snydesoftware i 11 millioner dieselbiler på verdensplan.

Den omstridte software målte bilerne til en lavere udledning af NOx-gas end reelt under testkørsel. Dermed fremstod bilerne langt mere miljøvenlige, end de var. Det kostede milliarder i USA, mens straffen i Europa kan opgøres i få millioner.

(FILE) GERMANY DIESEL

For at undgå en lignende skandale fastsætter den nye lovgivning ligeledes et minimumskrav på tjek af biler. Medlemslandene skal således udføre kontrol på mindst én ud af 40.000 biler på markedet. Tilsynet vil dog ikke kun blive udført af producenterne og medlemslandene, som det ellers hidtil har været.

EU-Kommissionen vil fremover også selv stå for tjek af biler. Det skal ses som en slags kontrol af kontrollen, forklarer den danske parlamentariker.

- Det er en måde at sikre os, at medlemslandene ikke kan beskytte sin egen bilindustri, siger hun.

Med den nye lov bliver det også være lettere for forbrugere og ngo'er elektronisk at finde frem til relevant information om bilerne. Gennemsigtighed er nemlig vigtig for at undgå en ny skandale, mener Christel Schaldemose.

578236501.jpg

- Vi skal have meget mere gennemsigtighed med bilernes data. Derfor skal vi have en onlinedatabase, så vi bedre kan holde øje med bilindustrien.

Den nye lov vil træde i kraft i 2020. Medlemslandene mangler dog stadig at vedtage lovforslaget.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen