Berlingske Business

EU starter konkurrencesag mod containerrederier

Mærsks nye containerskib, Majestic Maersk, som er verdens største
Mærsks nye containerskib, Majestic Maersk, som er verdens største Foto:

EU åbner nu en undersøgelse af mulige konkurrenceforvridende aktiviteter foretaget af en række containerrederier, der angiveligt har forvredet konkurrencen gennem prismeddelelser.

Det skriver Bloomberg News.

Ifølge EU skulle de pågældende rederier siden 2009 have signaleret prisændringer til hinanden gennem pressemeddelelser og meddelelser på selskabernes hjemmesider.

På den måde har ifølge EU omgået reglerne om priskoordinering.

EU har ikke sat navne på, hvilke rederier, der kommer til at indgå i undersøgelsen, men verdens største containerrederi er Maersk Line. Sammen med konkurrenterne CMA CGM og Hapaq-Lloyd havde de i 2011 kontrolbesøg af EUs embedsmænd.

esplanaden4 - biz

smedegaard - biz

A. P. Møller - Mærsk-aktien er fredag dykket med to pct. på risikoen for en EU-kartelsag.

EUs straf for ulovlig karteldannelse er voldsom. En eventuel bødens basisbeløb kan udgøre op til 30 pct. af omsætningen i den geografiske del af den involverede forretning ganget med det antal år, overtrædelsen har fundet sted.

maersk line


SHELL-RESULTS/

Til den procentdel vil der så i en kartelsag blive tillagt en afgift på 15-25 pct. af det årlige salg i den del af forretningen. Dog er den maksimale bødesats 10 pct. af selskabets samlede omsætning det forgangne regnskabsår.

Berlingske Business har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Maersk Line.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen