Berlingske Business

EU: Mindsteløn til udenlandske chauffører på danske veje

Rapport: Motorveje giver ingen vækst til yderområder Regeringe
-arkiv- - SE RITZAU Rapport: Motorveje giver ingen vækst til yderområder BV.: Vognmænd og chauffører kræver kontrol af østchauffører Arkiv, /RB/ Regeringen har besluttet at droppe planlagte kørselsafgifter for lastbiler. Det bliver for dyrt.//På arkivbilledet, 50.000 flere lastvogne på vejene fra trekantsområdet over Fyn til København bliver resultatet hvis Railion der står for godstrafikken med tog holder fast i at opsige aftalerne med godsterminalerne i Taulov ved Fredericia. DSBs leje af faciliteter er for stor er begrundelsen. Railion har også opsagt kontrkten med Carlsberg om transport af deres produkter. Det betyder 15.000 flere lastvognstog. God tur på motorvejene. Foto:

Det skal være slut med, at udenlandske chauffører i Danmark overnatter i kabinen på lange hvil, mener EU.

Bruxelles. Udenlandske lastbilchauffører skal ikke køre længe rundt i Danmark, før de skal tjene det samme som danske chauffører.

De må heller ikke længere sove i deres førerkabiner, når de holder deres lange ugentlige hvil. Det er et hvil, der skal være på mindst 45 timer.

Chaufførerne skal i stedet indkvarteres på motel eller hotel. Det skal arbejdsgiveren betale.

Det er nogle af de vigtigste elementer i et nyt udspil fra EU-Kommissionen om fremtidens vejtransport i Europa.

Hvis de udenlandske chauffører kører mere end tre dage om måneden i Danmark, skal de betragtes som udstationerede arbejdere.

Og hvis de kører fragtkørsel internt i Danmark i forlængelse af internationale ture, skal de med det samme betragtes som udstationerede.

Det betyder, at de skal have flere rettigheder og tjene mindst det samme som mindstelønnen for danske chauffører, fremgår det af EU-udspillet.

Til gengæld må udenlandske chauffører i forlængelse af internationale ture i fremtiden køre mere i Danmark.

De må således køre et ubegrænset antal fragtture i Danmark - såkaldt cabotagekørsel - inden for en periode på fem dage.

I dag må chaufføren kun køre tre cabotageture på syv dage.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen