Berlingske Business

EU-lande presser på for oprydning efter VW-skandale

VOLKSWAGEN-RESULTS/
ARKIVFOTO. Foto:

Regeringerne i EU's medlemslande skal begynde at håndhæve reglerne for bilers udledning af forurenende stoffer i stedet for at klage over dem.

Sådan lyder det fra EU-kommissær for det indre marked og industri Elzbieta Bienkowska efter et møde med medlemslandenes transportministre i Luxembourg.

- Jeg er efter i dag ikke overbevist om behovet for en lovændring, siger hun til EUobserver.

Flere lande pressede under mødet på og efterlyste strammere og mere gennemsigtige regler for at få ryddet op efter Volkswagen-skandalen.

Men Elzbieta Bienkowska afviste et forslag fra Tyskland om at ændre reglerne for de såkaldte manipulationsanordninger, der ofte er installeret i dieselbiler.

Anordningen kan slukke for det apparat, der måler bilens udledning af forurening. Der er tale om de såkaldte NOx-gasser, som er en fællesbetegnelse for de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO).

kk

Selv om det er forbudt at frakoble målingen af forureningen, er der dog den undtagelse, at anordningen kan bruges, når den er nødvendig for at beskytte motoren.

Flere bilproducenter har dog rettet sig efter en meget bred definition af den undtagelse.

Den danske transportminister, Hans Christian Schmidt (V), siger efter mødet, at det for Danmark er vigtigt, at reglerne bliver så klare som muligt.

- For os i Danmark er det afgørende, at reglerne skal strammes op. Vi skal lukke hullerne, så selskaber ikke selv anlægger mere eller mindre kreative undtagelsesbestemmelser, siger Hans Christian Schmidt.

vw

Drøftelserne på transportministermødet i EU udspringer af den kolossale skandale, som bilproducenten Volkswagen havnede i sidste år.

Her kom det frem, at selskabet havde udstyret op mod 11 millioner biler verden over med software, der får bilerne til at fremstå mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.

Softwaren genkender, når bilens udstødning bliver testet. Den ændrer motorens arbejdsgang under kontrollen, så den udleder mindre af gassen NOx.

VW

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen