Berlingske Business

EU klar med start-kabler til elbiler

22BUSDanskerne-vil-fritag#2.jpg
Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

Reduktionen af drivhusgasser er i disse dage et hovedtema i Bruxelles, hvor EU-Kommissionen barsler med en hjælpende hånd til det spirende elbilsmarked.

Adm. direktør i Tesla, Elon Musk, har store planer for, hvordan både transport og energiforbrug kan revolutioneres gennem elbiler. Men når den amerikanske milliardær og multientreprenør kigger mod Europa, må han sande, at elbilsalget ikke rigtigt har taget fart. Kun i Holland og Estland udgør elbilsalget mere end en procent af den samlede mængde solgte biler i perioden 2010-2014. Og selv om antallet af elbiler i EU er vokset fra blot 760 til 70.000 i samme periode, svarer den samlede elbilflåde kun til den mængde almindelige biler, der sælges i Irland hvert år.

Tank

Men nu gør EU klar til at hjælpe udrulningen af elbiler i gang i Europa, fortalte EU-kommissær med ansvar for energiunionen, Maroš Šefčovič, onsdag på et pressemøde i Bruxelles.

»Kommission vil ty til handling for at få fart på udrulningnen af køretøjer med lav eller ingen CO2-udledning, så de får en signifikant markedsandel i 2030,« lød det fra kommissæren.

»Vi vil også bruge vores kræfter på at sikre, at elbiler bliver koblet sammen med det intelligente elnet, og at der er tilstrækkelige ladepunkter i nye bygninger. Vi vil også sikre, at vi udruller infrastruktur, så det bliver lige så let at lade dit batteri som at fylde din benzintank, når du rejser gennem Europa,« sagde Maroš Šefčovič videre.

Hvad planerne konkret vil udmønte sig i, må vi vente at se. EU-Kommissionen kom ikke med konkrete politikpunkter for udrulningen af elbiler og infrastruktur.

22BUSBilforhandler-Henrik-L.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen