Berlingske Business

EU kan åbne døre for den omstridte Uber

AUSTRALIA UBER LAUNCH
Foto:

Europa-Kommissionen vil nu til at omfavne deleøkonomi, herunder også taxi-tjenesten Uber. Den danske fagbevægelse frygter, at Kommissionens retning på sigt kan undergrave det danske arbejdsmarked.

Europa-Kommissionen vil byde den såkaldte deleøkonomi varmt velkommen i Europa, herunder den omstridte taxi-tjeneste Uber. Det sagde Jyrki Katainen, næstformand i Europa-Kommissionen, under lanceringen af den nye strategi for EU’s indre marked. Udmeldingen modtages med skepsis i den danske fagbevægelse. Det skriver Ugebrevet A4.

Strategien for det indre marked blev fremlagt i Bruxelles onsdag i sidste uge, hvor Jyrki Katainen understregede, at de eksisterende spilleregler ikke har kunnet følge med de nye forretningsmodeller, som er ved at bide sig fast på det europæiske marked.

»Det ville være trist, hvis Europa blev det eneste kontinent, som nægter adgang til de nye forretningstyper«, siger Jyrki Katainen.

AUSTRALIA UBER

EU-ekspert Peter Vesterdorff, der er ph.d. i EU-ret og tidligere ansat ved EU-domstolen, vurderer, at Kommissionen vil presse på for at gøre deleøkonomien stueren, og at den samtidigt sender kraftige signaler til EU-domstolen, som med en igangværende retssag kan overtrumfe de nationale forbud og gøre Uber lovlig i samtlige 28 medlemslande, hvoraf flere har forbudt Uber. I Danmark er Uber politianmeldt for overtrædelse af personbefordringsloven.

»Dommerne ved EU-Domstolen ser naturligvis på den virkelige verden. De kan jo se, hvad der foregår omkring dem, og at EU-Kommissionen støtter det deleøkonomiske område. Det betyder ikke, at de nødvendigvis følger Kommissionen, men der er nok alligevel en tendens til det,« siger han til Ugebrevet A4.

Kommissionen vurderer, at deleøkonomien indenfor de kommende 10 år vil vokse fra en omsætning på 100 milliarder til 2.250 milliarder kroner på globalt plan.

PRO

Hos den danske fagbevægelse frygter man, at Kommissionens omfavnelse af deleøkonomi og nye virksomhedsmodeller, som for eksempel den omdiskuterede kørselstjeneste Uber, kan undergrave det danske arbejdsmarked:

»Vi risikerer at gå væk fra det arbejdsmarked, vi har arbejdet for de sidste 100 år, og så bliver det igen op til den enkelte hele tiden at sørge for, at ens arbejdsforhold er i orden,« siger Tine Skov Jensen, EU-konsulent hos fagbevægelsens paraplyorganisation LO til Ugebrevet A4.

3F, der repræsenterer taxichaufførerne i Danmark, er skeptiske i forhold til Kommissionens udspil og mener ikke, at Uber-sagen skulle være endt ved EU-domstolen. For det betyder netop, at det bliver domstolen i Luxembourg, der kommer til at afgøre, hvorvidt Uber skal kunne operere i EU og dermed Danmark.

»Det er hen i vejret. Vi er ikke interesserede i, at EU-domstolen skal træffe den afgørelse. Man ser jo mærkværdige afgørelser herfra og de danner efterfølgende præcedens. Det ville være noget simplere, hvis vi bare kunne sige, at vi i Danmark har regler, og de regler skal overholdes,« siger Allan Andersen, forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe.

tax

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen