Berlingske Business

EU godkender Mærsk-køb

EU godkender Mærsk-køb - 1
Foto:

EU-kommissionen har godkendt, at A.P. Møller-Mærsk køber det svenske produkttankskibsrederi Broström.

"Efter en gennemgang af sagen har Kommissionen konkluderet, at transaktionen ikke vil medføre nogen væsentlig forringelse af konkurrencen inden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) eller større dele heraf," hedder det i meddelelsen fra Kommissionen.

Konklusionen er nået til trods for, at Broström og Maersk Tankers har overlappende aktiviteter på flere markeder inden for tankskibssektoren.

Kommissionens undersøgelse viste imidlertid, at parternes samlede markedsandele på disse markeder vil forblive forholdsvis lav, og at forbrugerne fortsat vil have et reelt valg mellem flere leverandører.

De relevante markeder har ikke begrænset kapacitet, hindringerne for markedsadgang er generelt lave og APMM (A.P. Møller - Mærsk, red.) og Broström er ikke de tætteste konkurrenter. Kommissionen har derfor konkluderet, at den planlagte transaktion ikke giver konkurrencemæssige problemer, konstateres det.

I slutningen af august sidste år bød Maersk Tankers på den svenske konkurrent Broström med et bud på næsten 3 mia. kr. I oktober oplyste APM, at Maersk Tankers havde øget sin ejerandel i Broström efter købet af aktier fra Odin Fonder og Case Asset Management. Derefter var ejerandelen på 65 pct. af aktierne i Broström og 78 pct. af stemmerne.

I november blev acceptperioden for det anbefalede kontante købstilbud til aktionærerne forlænget, da de nødvendige godkendelser fra relevante konkurrencemyndigheder, som købstilbuddet blandt andet var betinget, endnu ikke var opnået. Acceptperioden løber derfor frem til fredag den 16. januar.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen