Berlingske Business

EU angriber tysk mindsteløn for truckere

Lastbiler
Polske chauffører har protesteret over de tyske lønkrav, siden de blev indført ved årsskiftet. Foto: Marcin Bielecki, Scanpix/Reuters Foto:

Ny tysk lov betyder, at alle lastbilchauffører, der kører gennem Tyskland skal tjene tysk mindsteløn. Det er i strid med reglerne for EUs indre marked, mener EU-Kommissionen, efter den har været i tvivl i måneder.

Kan Tyskland kræve, at alle lastbilchauffører, der kører gennem landet, skal tjene mindsteløn?

Nej, mener EU-Kommissionen, som tirsdag har meddelt, at de tyske myndigheder bryder reglerne for EUs indre marked, når de kræver, at udenlandske chauffører, der kører gennem Tyskland, skal betales mindsteløn.

Sagen har været et varmt emne i EU siden Tyskland 1. januar indførte en mindsteløn på 63 kroner i timen for alle, som kører med erhverv som formål i landet. Kravet gælder for de timer en lastbilchauffør befinder sig inden for Tysklands grænser, selvom turen eksempelvis går fra Polen til Spanien.

pix-vestager

En timeløn på 63 kroner lyder måske ikke af meget, men det var nok til at få vognmænd i især Polen og de baltiske lande oppe i det røde felt. Det er nemlig dem, der skal betale bøder på op til 225,000 kroner, hvis en chauffør bliver stoppet i Tyskland uden at leve op til de nye lønkrav. En polsk chauffør tjener typisk kun halvdelen af den tyske mindsteløn.

I Polen nåede striden højeste niveau, da premierminister Ewa Kopasz ringede til sin tyske kollega Angela Merkel, og gjorde det klart, at de nye tyske regler udgør en stor trussel for den polske økonomi.

BELGIUM-EU-COMMISSION

Parlamentsmedlemer fra en lang række primært østeuropæiske lande krævede, at EU-Kommissionen straks skulle gribe ind over for tyskerne. Dengang sagde transportkommissæren Violeta Bulc, at Tyskland naturligvis skulle overholde EU-lovene. Problemet var blot, at problemstillingen var helt ny, og Kommissionen endnu ikke vidste, hvordan loven skulle fortolkes i denne sammenhæng.

Det ved EU-Kommissionen i dag.

Kommissionen vurderer, at kravet om mindsteløn for alle chauffører, som placerer hjulene inden for tysk territorium er en begrænsning for den frie bevægelse og dermed i strid med EU's regler om et åbent indre marked.

Nu har de tyske myndigheder to måneder til at svare EU-Kommissionen på, hvordan man har tænkt sig at udbedre problemet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen