Berlingske Business

Et rigtig godt råd til VW-toppen

09BUSPix-Michael-Horn.jpg
Volkswagens topchef i USA, Michael Horn, var skydeskive for mange kritiske spørgsmål fra både demokrater og republikanere, da han var midtpunkt i en høring i Kongressen torsdag aften. Imens ruller skandalen videre med uformindsket styrke i både USA og Europa. Foto: AFP

I skal give kunderne deres penge tilbage, krævede kongresmedlemmer fra alle politiske fløje, da VW-direktør var til afhøring i Repræsentanternes Hus’ energiudvalg. VWs hovedsæde i Tyskland blev torsdag ransaget af politiet.

Var man i tvivl om den rædsel, der venter VW, så var man ikke i tvivl mere efter torsdagens kongreshøring af VWs USA-direktør.

Bedrag af myndighederne er noget, som de amerikanske politikere ser på med stor alvor. Medlem efter medlem af energiudvalget i Repræsentanternes Hus læste VW-chef Michael Horn teksten, lavmælt, høfligt, civiliseret – og fuldkommen rasende.

Man har haft andre sager om biler, der måtte trækkes tilbage. Men det har været, fordi en eller anden havde begået en fejl. Dette handler om nogle, der har gjort noget med vilje, nogle der har villet snyde de amerikanske myndigheder. Og som et af udvalgsmedlemmerne sagde: »Man kan mene forskellige ting om forureningsstandarderne. Men jeg er konservativ. Jeg mener, at loven skal holdes.«

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN

Et andet medlem prøvede at gøre det helt klart for Michael Horn, hvor ganske forfærdeligt dyr denne sag vil blive for VW.

»Vi havde for nylig en kyllingefarm, som blev idømt en bøde på 17.000 dollar pr. dag, fordi den udledte støv til sine naboer. Vi har stålværker, som har måttet betale bøder på to-tre millioner pr. dag, fordi de ikke havde styr på deres udledning til et vandløb.«

Flere af kongresmedlemmerne forklarede ligeud Michael Horn, at det bedste for VW var at lade kunderne få lov at lade handelen gå tilbage.

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES

Pengene tilbage, er mit råd

»En af mine medarbejdere har en sådan bil. Jeg kan huske, da hun købte den, og hvor glad hun var for denne rene dieselbil,« sagde Janet Schakowsky, demokrat fra Illinois. Hun havde et forslag til VW.

»Jeg håber virkelig, at Deres selskab vil overveje at tage bilerne tilbage og betale folk, hvad de har givet for dem – som et første tiltag,« sagde hun.

Det havde VW dog ikke lige nogle planer om at gøre, svarede Michael Horn spagfærdigt.

Den næste spørger var bestemt ikke demokrat; det var Michael Burgess fra Texas, republikaner og Tea Party-mand.

»Jeg vil gerne understrege, at jeg ideologisk står så langt fra Fru Schakowsky, som man overhovedet kan,« indledte han.

»Jeg vil alligevel sige: Fru Schakowsky gav Dem et rigtigt godt råd. At underspille problemet er ikke i Deres bedste interesse, og det vil skade Dem. Hvis jeg var Dem, så ville jeg være offensivt lovmedholdelig, og jeg ville offensivt forsøge at gøre skaden god for kunder og forhandlere. For det vil i sidste ende være det billigste.«

Andre udvalgsmedlemmer bakkede Schakowsky og Burgess op; VW bør give kunderne deres penge tilbage, for de har ikke fået, hvad de troede, at de købte.

Dyrt bliver det i hvert fald. Landesbank Baden-Württemberg anslår, at skandalen i alt vil koste VW 47 mia. euro, heraf ti mia. til tilbagekøb af biler med svindel-software.

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO

Er det den rigtige strategi?

Indtil videre er det imidlertid underspilnings-strategien, som den store bilkoncern forsøger; man fortæller sandheden lidt ad gangen og hævder fortsat, at ingen i direktionen vidste noget om svindlen.

»Koncernen optræder utroværdigt ... VWs forsvarsstrategi er ved at bryde sammen«, konkluderede Süddeutsche Zeitungs bilredaktør torsdag, som også var den dag, da omkring 50 kriminalbetjente og tre statsadvokater ransagede VWs koncernhovedkvarter i Wolfsburg plus et par andre steder. Formål: At finde ud af, hvem der stod bag svindlen.

Mer

Et rigtigt godt spørgsmål

Men hele skandalens centrale spørgsmål er nok stadig det, som Janet Schakowsky stillede under høringen i Washington DC. For VW hævder jo nu, at man nok skal klare at løse problemet, sådan at bilerne ikke udleder mere, end de må, og uden at de får dårligere brændstoføkonomi, og uden at det går ud over deres motorydelse.

»Men hvis det er rigtigt,« spurgte Janet Schakowsky, »hvorfor i alverden har man så ikke bare gjort det med det samme?«

»Det er et rigtig godt spørgsmål,« lød Michael Horns svar.

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen