Berlingske Business

Erhvervsmedie: Mærsk overvejer opkøb af containerkonkurrent

SINGAPORE
Singaporeanske Neptune Orient Lines kan være på vej til at blive solgt. Både Mærsk og CMA CGM meldes som interesserede bejlere af Bloomberg. Foto:

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg er Mærsk i forhandlinger om opkøb af Neptune Orient Lines, hvis storaktionær leder efter en køber.

Der kan være konsolidering på vej i containterrederibranchen. Ifølge Bloomberg er der nemlig rift om Neptune Orient Lines, som både danske Mærsk og franske CMA CGM er interesserede i at købe.

Ifølge det amerikanske erhvervsmedie er franskmændene længst fremme i forhandlingerne med storaktionæren, det singaporeanske statslige investeringsselskab Temasek Holdings, der leder efter en køber. Temasek ejer 67 pct. af Neptune Orient Lines.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

»Vi har altid sagt, at vi vil se på alt, hvad der bliver sat til salg i markedet, men vores basisstrategi er at vokse organisk,« siger koncernchef Nils Smedegaard Andersen til Bloomberg og tilføjer.

»I udgangspunktet velkommer vi al konsolidering - det vil kun være sundere for containerrederibranchen.«

Neptune Orient Lines sidder på 2,7 pct. af markedet og har en markedsværdi på 13 milliarder kroner. Ifølge Bloomberg er franske CMA CGM lige nu i gang med due dilligence, men ikke eksklusivt, forlyder det.

Det er dog ikke sikkert, at en handel er lige på trapperne. Containerrederierne kæmper for at holde indtjeningen højt i et marked med historisk lave fragtrater, og det betyder, at prisen på rederierne er lav. Spørgsmålet er dog, om Temasek er villige til at sælge til en lav pris.

Majestic Mærsk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen