Berlingske Business
09:54Norsk finanshus skruer op for ISS' kursmål efter kæmpe aftale

Erhvervslivet er nøglen til Sterlings Oslo-rute

Skandinaviens lavpris ruteflyselskab, Sterling, satser på at friste erhvervsfolk til det voksende rutenet. Fristelsen ligger

i billetter, der giver store muligheder for at spare på rejsebudgettet.


I januar gik Sterling i luften som Skandinaviens

første lavpris ruteflyselskab. I første omgang tilbød man ruter til Sydeuropa fra København, Stockholm

og Göteborg, siden er den ellers SAS-dominerede rute mellem København og Oslo føjet til, og nu flyver Sterling

også mellem København og Barcelona i Spanien.


Især på ruten mellem København og Oslo forventer

Sterlings adm. direktør, Johnni Overbye, at tiltrække mange erhvervsrejsende. Sterling flyver morgen, middag og aften

fra mandag til fredag til priser fra 995 kr t/r. Selskabet garanterer, at der på hver afgang sælges mindst ti billetter

til denne pris.


Selv om forretningsfolk flyver til lavpris, vil de alligevel gerne kunne flytte eller afbestille billetten.


De

kan så købe en fleksibel billet, som typisk koster ca. 2500 kr t/r -det er under det halve af det hidtidige prisniveau

på København-Oslo ruten.



Forskelle

Johnni Overbye siger, at der er stor forskel på de britiske og irske lavprisselskaber

og Sterling.


- Der er en helt anden trafik-strøm til Storbritannien, og i Skandinavien flyver man ofte over større

distancer. Desuden er flytiden sydpå længere herfra end fra London. Det kræver en helt anden udnyttelse af flyene,

så man får en fornuftig forrentning af den investerede kapital.


- Vi tænker anderledes i Skandinavien, siger

Johnni Overbye og fortsætter:


- Vi skal sørge for, at passagererne får noget at spise. Ellers bliver de urolige,

og urolige passagerer bliver et større problem. De drikker på tom mave, og har de madpakke med, sviner det. Derfor sørger

vi for en lille smule catering.



Samarbejde

Johnni Overbye tror, at man i fremtiden vil se flere lavprisselskaber samarbejde,

så man kan flyve med ét selskab og tage videre med et andet selskab.


- Der er imidlertid en stor hurdle: Vi skal

overbevise erhvervslivet om, at vi har et produkt, der også kan bruges af forretningsfolk. Hvis man kan spare 3-4000 kr, kan

man godt vente en times tid i Oslo eller København. Erhvervslivet er nøglen til at få Oslo-ruten op at stå.


Frem

til 2005 forudser han, at lavprisselskaberne vil have ti pct. af kapaciteten i Skandinavien - hvis forbrugerne vil.


- Der er

især erhvervslivet, der afgør, at der afgør det. Nu har erhvervslivet klaget over de høje billetpriser

i mange år, og hvis de ikke viser, at der er interesse for det, så ender det med højere priser. Så har de

vist, at de accepterer de høje priser, siger Johnni Overbye.


Sterling satser på en trebenet strategi for at få

passagertallet op: Selskabet skal være attraktivt med moderne fly, god service ombord og et højt sikkerhedsniveau, det

skal være til at betale, og det skal være tilgængeligt.


Det sidste er tilfældet via internet, telefonisk

henvendelse og via reservationssystemet Amadeus.


- Det giver os en større tilgængelighed hos skandinaviske rejsebureauer, og

vi vil desuden indgå aftaler direkte med en række større virksomheder i Danmark og Norge, siger Johnni Overbye.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen