Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Er det særbehandling, eller vil SAS bare have som fortjent?

sas
Københavns Lufthavn, SAS , fly, personale. Foto:

Når man som SAS kæmper for livet, har man brug for venner, der står klar til at hjælpe. Men det skandinaviske luftfartsselskab må endnu en gang erkende, at vennerne bestemt ikke står i kø. Ikke bare strides selskabet løbende med sine egne ansatte om at modernisere overenskomster og gamle aftaler. SAS kæmper også med sin største samarbejdspartner, Københavns Lufthavn, der ikke vil hjælpe SAS på et for flyselskabet meget kritisk tidspunkt.

SAS mener, at Københavns Lufthavn gør sig alt for stor umage med at tiltrække lavprisselskaber som eksempelvis Ryanair og Easyjet.

Anstødstenen er opstartsrabatterne, som Ryanair har fået for at åbne flyruter ud af København. Den nuværende struktur giver konkurrenter positiv særbehandling, mener de i SAS. SAS vil have strukturen ændret, så den tilgodeser SAS mere.

Så vil SAS ikke bare have særbehandling fra Københavns Lufthavn, som flyselskabet anklager andre for at få?

Jo, måske.

Men der er ikke noget mærkeligt i, at et selskab, der står for godt 40 procent af trafikken i Københavns Lufthavn, forventer at få en ekstra god behandling.

Store kunder – i alle brancher – behandles bedre end små kunder. Det er ganske naturligt.

Derfor er lufthavnens kontante afvisning af SAS’ klagesang også bemærkelsesværdig. Her bliver der i hvert fald ikke rakt nogen hjælpende hånd ud, så SAS ikke falder i afgrunden.

Problemet er, at SAS ikke har noget at true med. For Københavns Lufthavn er i realiteten et monopol tæt på den danske hovedstad. Selvfølgelig kan SAS flytte nogle ruter til Stockholm og Oslo, men ikke dem alle. Det vil ikke give mening.

Det er ikke første gang, SAS og Københavns Lufthavn er på kant med hinanden.

SAS var også stærkt utilfredse, da lufthavnen åbnede lavpristerminalen CPH Go i 2010. Den tilgodeså også lavprisselskaberne, mente SAS. Og mener det stadig. Dengang strittede SAS meget imod, men følte sig tvunget til at acceptere Go og en aftale, der betød, at SAS indirekte endte med at medfinansiere indtoget fra Easyjet i lufthavnen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen