Berlingske Business

Er det de store fusioner som redder Maersk Line?

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez
Arkivfoto. Foto:

NYHEDSANALYSE

Egentlig er det ret simpelt. Når priserne er for lave, forsvinder de mindst effektive virksomheder. De, der er tilbage, begynder at tjene penge, indtil nye aktører kommer ind og presser priserne ned igen.

Men der er et sted, hvor kapitalismens logik ikke passer. Containerindustrien har længe opført sig mærkeligt og ikke som de fleste andre markeder, hvor virksomheder konkurrerer. Og problemet med at tjene penge skal ikke forklares med, at der ikke længere er brug for den service, som rederier leverer, for containerindustrien står for hovedparten af den transport, som driver verdenshandlen.

Containerindustrien har længe være plaget af for mange lykkeriddere, som kan huske dengang, at priserne var høje. Det er de, som igen og igen tager chancen ved det mindste tegn på et bedre marked. Og så er der ejerne. Mange rederier er ejet er velhavere, som kan udholde svære markeder i lang tid. De rige ejere og lykkeridderne kan være de samme, og det er ikke altid, at de opfører sig økonomiske rationalt, og de kan være villige til at presse priserne for at få en del af markedet.

16BUSMAERSK-RESULTS-180025.jpg

Og selv de gange, hvor nogen bukker under, ændrer ikke det store. Når et rederi lukker, tager en bank typisk over, og herfra bliver skibene hurtigt sendt tilbage i markedet. Derfor begrænser en konkurs i containermarkedet ikke udbuddet, som i andre markeder. Bukker f.eks. en skoproducent under, bliver udbuddet mindre, når den konkursramte virksomhed stopper med at producere flere sko.

Så hvad skal der ske på containermarkedet? De seneste ugers udvikling kan måske være lidt af den løsning, som industrien har ledt efter. Måske kan de fire store aktører, der nu bliver skabt, udvikle et marked, hvor der er en service, som de små rederier ikke kan tilbyde i samme grad. Håbet må være at udvikle en anden bane at spille på – en bane som de små vil have sværere ved at konkurrere på.

14BUSM-rsk-2-094537.jpg

F.eks. drømmer Maersk Line, at fusionerne vil øge digitalisering i industrien. Måske kan det lykkes de store rederier at gøre det ligeså nemt at bestille plads på et containerskib, som der er få en plads på et passagerfly. Det vil gøre det nemmere for kunderne, men kræver mere avancerede systemer, og jo mere af det, jo bedre for de store. Fusionerne kan være startskuddet til, at de store endelige for alvor kan begynde at udnytte, at de er store.

Men endnu er der lang vej. Indtil videre ændrer sammenlægningerne ikke på antallet af skibe og på den mængde fragt, som skal transporteres. Maersk Line og konkurrenterne kommer noget tid endnu til at kigge ind et hårdt marked, hvor der skal kæmpes ekstra hårdt for at skabe indtjening.

GERMANY-SHIPPING-CARGO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen