Berlingske Business
09:34Coloplast gør klar til nye opkøb og investeringer

Er det bare en nedtur, eller er fremtiden for Maersk Line for altid ændret?

Er det bare en nedtur, eller er fremtiden for Maersk Line for altid ændret? - 1
»Det er ikke nyt med de her udsving. Tilbage i 1850erne var der også for mange skibe, og vi er i en cyklus, som vi på et tidspunkt vil komme ud af. Det, som måske er lidt anderledes, er, at cyklusserne bliver kortere og kortere, blandt andet fordi man i dag kan bygge skibe meget hurtigere end tidligere, og derfor kan man skabe ubalance meget hurtigere, end vi har set før,« siger Esben Poulsson, der er formand for International Chamber of Shipping, om fremtidsudsigten for Maersk Line og konkurrenterne. Foto: Niels Ahlmann Olesen Foto:

De gode tider vender tilbage til A.P. Møller - Mærsks containerrederi, når konjunkturerne vender. Sådan vurderer mange eksperter, men en af de højest placerede danskere i shippingbranchen er i tvivl om containerbranchens fremtid.

Maersk Line– verdens største containerrederi – er plaget af svære markeder med historisk lave priser. En del af en cyklus, som vil vende på et tidspunkt, har forklaringen lydt fra flere sider.

Men en af de højest placerede danskere i shippingbranchen frygter, at noget mere fundamentalt er galt for det danske rederi og hos de andre rivaler på det pressede marked.

Containerrederierne er nemlig udfordret på en måde som aldrig før af nye teknologier og konkurrenter, som for få år siden ikke var de mest oplagte.

»Det helt centrale spørgsmål for containerrederierne lige nu er, om vi er i gang med et enormt paradigmeskifte, eller om det, vi ser nu, blot er en nedtur, hvor sammenhængen mellem kapacitet og efterspørgsel giver de lave rater,« siger Esben Poulsson.

Maersk Line

Danske Esben Poulsson er formand for International Chamber of Shipping, der er shippingbranchens globale interesseorganisation. Poulsson – der normalt er placeret i verdens globale maritime centrum i Singapore – er bekymret for de mange udfordringer, som særligt rammer verdens containerrederier, hvor mange kæmper med underskud, mens fragtraterne er historisk lave.

Kortere cyklusser med op- og nedture

Umiddelbart minder situationen på containermarkedet om andre nedture, der historisk set har ramt shippingbranchen med jævne mellemrum: Der er for mange skibe i forhold til mængden af fragt.

Det vil med tiden ændre sig i takt med, at skibe bliver ophugget, og balancen bliver genskabt, har vurderingen lydt. Sådan har det i hvert fald været, siden mennesker begyndte at fragte varer ad søvejen for tusinder af år siden.

»Det er ikke nyt med de her udsving. Helt tilbage i midten af 1850erne var der også for mange skibe, og vi er i en cyklus, som vi på et tidspunkt vil komme ud af. Det, som måske er lidt anderledes, er, at cyklusserne bliver kortere og kortere, blandt andet fordi man i dag kan bygge skibe meget hurtigere end tidligere, og derfor kan man skabe ubalance meget hurtigere, end vi har set før,« siger Esben Poulsson.

SHIPPING-MAERSK/

Men det er den digitale udvikling, som for alvor får Poulsson til at spekulere i, at noget ikke er, som det altid har været. Rederierne kan se frem til anderledes konkurrence end den, de har oplevet før, når der måske en dag kommer førerløse skibe, fragtdroner eller 3D-printere, som på hver sin måde kan ændre shippingmarkedet.

Hjemtagning af produktion

Flere virksomheder er også begyndt at trække produktionen tilbage til deres nærområder, fordi udviklingen af robotteknologien gør det rentabelt.

Det er i første omgang mest en trussel mod containerrederierne, mens andre shippingsegmenter som for eksempel tørlast – hvor der bliver fragtet varer som kul, korn og jern – har andre udfordringer.

»Den digitale forandring er på den korte bane mest en trussel for containerrederierne og i mindre grad tørlastrederierne, og vi har allerede set, at teknologien gør det muligt at trække produktion tættere på kunderne, og at det har en påvirkning,« siger Esben Poulsson.

BM

Men det helt uforudsigelige fremtidsscenarie for Maersk Line er, hvis rederiet begynder at blive udfordret af nye typer konkurrenter, som for eksempel de store amerikanske IT-giganter.

Det var en tanke, som for få år siden virkede usandsynlig. Men for eksempel kunne nyhedsbureauet Bloomberg i foråret afsløre et dokument, der viste, at den store amerikanske e-handelsportal Amazon undersøger, om shipping skal være et kerneområde i koncernen.

USA-idé kan udfordre branchen

Idéen er at skabe et »helt nyt internationalt transportsystem«. Indtil videre ved kun få, om amerikanerne går videre med planerne, og hvilken betydning det kan få for shippingbranchen.

Den svære situation i Maersk Line sker samtidig med, at oliedelen i A.P. Møller - Mærsk også har vanskeligheder på grund af den lave oliepris og udfordringer med at finde nye oliefelter. Det sker, selv om Maersk Line og Maersk Oil – som de fleste forretningsområder i den store danske virksomhed – er blandt de mest effektive og rentable sammenlignet med deres konkurrenter.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Maersk Line vil sk

Men næsten alle A.P. Møller - Mærsks selskaber er placeret på markederne med meget begrænset vækst, og det har de senere år fået investorerne til at sælge deres aktier i den danske virksomhed, fordi hverken Maersk Line eller Maersk Oil tegner til at kunne levere vækst. Situationen betød bl.a., at den tidligere topchef Nils Smedegaard Andersen i juni blev afskediget, og bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen varslede en helt ny strategisk retning, som vil blive meldt ud i slutningen af september.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen