Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Enorm rederikonkurs kan give kortvarig Mærsk-glæde

Billede
Containerrederiernes indtjening er presset af lave fragtrater. Hanjin Shippings konkurs kan hjælpe til bedring. Arkivfoto af skib fra Maersk Line. (Free/Maersk Line)

Sydkoreanske Hanjin Shipping er gået konkurs. Det udløser tumult, men kan hjælpe A.P. Møller - Mærsk.

Den hårdt trænge containershippingindustri fik i denne uge sit største offer til dato.

Sydkoreanske Hanjin Shipping har knækket nakken og sendt markedet ud i kaos, da containere og skibe pludseligt er i limbo.

»Det er den største konkurs i industrien nogensinde. Det er en af de største spillere, der forsvinder, og det skaber en masse tumult,« siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Industrien, hvor Maersk Line er verdens største aktør, har længe lidt under, at der er for mange skibe til for lidt last. Det har sendt priserne voldsomt ned og skabt underskud for de fleste rederier.

Tumulten efter konkursen er da også begyndt. Hanjin Shipping har 100 containerskibe med en samlet kapacitet på 610.000 containere. Dermed er for hundreder af millioner dollar fragt på usikker grund.

Billede

Ifølge The Guardian har konkursen på få dage sendt priserne for at få fragt fra Kina til USA til at stige med 50 procent, i takt med at kunder forsøger at sikre sig, at deres varer kan komme ud i verden.

»Det er svært at sige, hvad det betyder på langt sigt, men på den korte bane giver det selvfølgelig noget øget indtjening for Maersk Line,« siger Morten Imsgard.

Spørgsmålet er, om konkursen kan få de resterende rederier til at samle sig, så priskrigen på markedet, der har sendt priserne ned med omkring 50 procent på fem år, bliver mindre hård.

»Isoleret set er der tale om tre procent af markedet, så det gør jo ikke en enorm forskel. Men forhåbentligt betyder dette her, at det går op for en stribe rederier, at man ikke kan drive sin forretning med underskud i al evighed,« siger Mærsk-analytiker ved Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen.

ASIA-ECONOMY/

Går det op for dem, så kan det udløse den konsolidering af markedet, det har sukket efter siden finanskrisen.

»Problemet er, at mange rederier er stats-, familie- eller fondsejede. Så de har en trang til at være selvstændige. Så vi har ikke set den konsolidering, der ville være naturlig i dette her marked.«

»Men dette her kunne godt være første skridt, til at det begynder at ske. Dette her sender et stærkt signal om, at det er usikkert for alle at sejle i dette her marked,« siger Ricky S. Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen