Berlingske Business

Englænder med ekstra karaktér

Land-Rover har ikke ord for at være for menigmand, men med Freelander skabte den engelske, nu Ford-ejede virksomhed, fra 1998 en

bil, som mangedoblede antallet af solgte Land-Rover biler i Europa. Freelander har i en periode mellem 1999 og 2000 været den

mest solgte firehjulstrækker i Europa overhovedet - og med den nye udgave, som netop er lanceret herhjemme, er den på

vej til en ny topplacering.



Konkurrencen er hård i denne lette 4x4-genre - fra biler som Nissan X-Trail, Toyota RAV-4,

Honda CR-V og Mitsubishi Outlander - og i den endnu lettere gruppe fra Danmarks mest solgte gulpladebil Suzuki Vitara. Den japanske

overmagt vil englænderne forcere med Freelander.



Vi har prøvet den nye Freelander i en kortere test i Roskilde-området

ved Hedeland og tilhørende grusgrave - og det job gjorde den fremragende.



Freelander er ikke nogen "ægte"

terrænbil som Land-Rover''s super terrænbil Defender, men da de fleste 4x4-biler aldrig kommer udenfor terræn, som

de fleste forhjulstrukne biler kan præstere, er Freelander en sand gazelle. Freelandets specialer i terræn er vadedybde

på 40 cm og skrænter på 30 grader - og ned igen. Bilen har da også permanent firehjustræk.



Det

nye look har virkelig løftet Freelander ind i fremtiden, som jo nok varer 4-5 år. Næste skridt er nok nye motorer,

for 2004-modellen har bibeholdt de gamle motorer - 1,8 benzin, 2,0 diesel og 2,5 V6 benzin. Teknisk finder vi atter Hill Descend systemet

HDC, der gør kørsel ned ad bakke sikker. Land-Rover præsenterer samtidig den mest sporty Land-Rover nogensinde

i Freelander Sport - med fastede og lavere affjedring og 18 tommer alufælge. Udstyret tæller også aircondition,

antispin system og læderrat.



Men udstyret er i sig selv fornemt - med nye mere kropsnære sportssæder, mere

overskuelig instrumentering og nye kontakter - bl.a. er kontakterne de el-drevne sideruder nu at finde i dørene - som de også

bør være.



Til dato har Freelander været markedsført herhjemme med fem døre. Nu kommer den 3-dørs

udgave - hvor man sparer 25.000 kr.



Prisene begynder ved 167.130 kr. for en varevil på gule plader eksklusive moms - 200.000

kr. inkl. moms. Dieselmodellen koster 196.746 kr. og V6 222.131 kr. 95 pct. af bilerne sælges på gule nummerplader. Billigster hvidplade-model

koster 390.000 kr. Dyreste 580.000 kr.



Det betyder at man nu kan få en Freelander billigere end før, hvis man vil undvære

bagdørene.



Med fem døre er prisen steget fra 214.000- til 230.000 kr. inkl. moms.



Bilerne introduceres -

bortset fra Sport modellen, som kommer i forbindelse med biludstillingen i Bella Center - i den kommende week-end hos forhandlerne,

hvoraf der i dag er 14. Målet er 8-10 forhandlere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen