Berlingske Business

Endnu et rederi varsler rateforhøjelse på Asien-Europa-ruten

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK
ARKIVFOTO. Foto:

De store containerrederier har de seneste dage varslet rateforhøjelser på stribe på ruterne mellem Asien og Europa.

Senest har det Hongkong-baserede rederi OOCL torsdag annonceret prisforhøjelser over for sine kunder, som præsenteres for en prisforhøjelse på 900 dollar per tyvefodscontainer (TEU).

- Med effekt fra 1. maj vil fragtraterne for den vestgående trafik fra Fjernøsten (eksklusive Japan) til Nordeuropa, Middelhavet og Sortehavet blive forhøjet med 900 dollar per TEU, fremgår det af meddelelsen fra OOCL.

Mærsk generalforsamling

Tirsdag kom der en tilsvarende melding fra A.P. Møller-Mærsks containerben, Maersk Line, der varslede et rateløft mellem Fjernøsten og Middelhavet på 1000 dollar per teu - ligeledes per 1. maj.

Foruden Mærsk og nu også OOCL har det franske containerrederi CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd inden for de seneste dage meldt om prisforhøjelser af varierende størrelse på Asien-Nordeuropa-ruterne fra den 1. maj.

SINGAPORE ECONOMY MARITIME PERFORMANCE

Rederierne har tidligere gjort forsøg på at få hævet raterne, som har været presset ned i historisk lave niveauer som følge af ubalance mellem udbud og efterspørgsel, men det har ofte kun givet anledning til et kortvarigt hop i raterne, før de igen er faldet tilbage.

Ifølge rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) faldt spotprisen for at fragte en teu på ruten mellem Asien og Europa til 291 dollar i sidste uge fra 339 dollar ugen før.

 

 

Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen