Berlingske Business

Endnu en Mærsk-konkurrent havde underskud i første kvartal

Rederi
Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet. Foto:

Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet.

Og det måtte også tyske Hapag-Lloyd sande, da rederiet noterede sig et underskud på 42,8 mio. euro i januar, februar og marts mod et overskud på 128,2 mio. euro i den tilsvarende periode sidste år.

Underskuddet blev en realitet på baggrund af en omsætning på 1,93 mia. euro - et fald fra 2,30 mia. euro i første kvartal 2015. Driftsresultatet (EBITDA) blev et overskud på 123,4 mio. euro mod et plus på 283,6 mio. euro et år tidligere.

Også taiwanske Evergreen Marine har fredag oplyst om et tab i første kvartal. Det blev på 3,84 mia. taiwanske dollar (770 mio. kr.), mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde sigtet efter et noget mindre minus - på 2,84 mia. taiwanske dollar (570 mio. kr.).

Kolding

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, der er i konkurrence med både Hapag-Lloyd og Evergreen Marine, var også udset til et stort tab i første kvartal blandt analytikerne, men rederiet overraskede markant ved at præsentere sorte tal for kvartalet.

Maersk Line fik således et overskud på 37 mio. dollar i første kvartal, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde ventet et underskud på 172 mio. dollar.

Shipping

De vanskelige markedsforhold for rederierne har over den seneste måned fået aktørerne til at kigge i retningen af store samarbejdsaftaler, hvilket har kastet to nye alliancer af sig; Ocean Alliance, der består af CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen og Orient Overseas Container Lines (OOCL) samt The Alliance, der får Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha (NYK) og Yang Ming som medlemmer.

Begge nye alliancer skal konkurrere med 2M-alliancen, der består af Maersk Line og MSC, og begge de nye alliancer ventes at starte i april næste år.

Torm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen