Berlingske Business
17:42

Endnu en Mærsk-konkurrent havde underskud i første kvartal

Rederi
Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet. Foto:

Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet.

Og det måtte også tyske Hapag-Lloyd sande, da rederiet noterede sig et underskud på 42,8 mio. euro i januar, februar og marts mod et overskud på 128,2 mio. euro i den tilsvarende periode sidste år.

Underskuddet blev en realitet på baggrund af en omsætning på 1,93 mia. euro - et fald fra 2,30 mia. euro i første kvartal 2015. Driftsresultatet (EBITDA) blev et overskud på 123,4 mio. euro mod et plus på 283,6 mio. euro et år tidligere.

Også taiwanske Evergreen Marine har fredag oplyst om et tab i første kvartal. Det blev på 3,84 mia. taiwanske dollar (770 mio. kr.), mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde sigtet efter et noget mindre minus - på 2,84 mia. taiwanske dollar (570 mio. kr.).

Kolding

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, der er i konkurrence med både Hapag-Lloyd og Evergreen Marine, var også udset til et stort tab i første kvartal blandt analytikerne, men rederiet overraskede markant ved at præsentere sorte tal for kvartalet.

Maersk Line fik således et overskud på 37 mio. dollar i første kvartal, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde ventet et underskud på 172 mio. dollar.

Shipping

De vanskelige markedsforhold for rederierne har over den seneste måned fået aktørerne til at kigge i retningen af store samarbejdsaftaler, hvilket har kastet to nye alliancer af sig; Ocean Alliance, der består af CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen og Orient Overseas Container Lines (OOCL) samt The Alliance, der får Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha (NYK) og Yang Ming som medlemmer.

Begge nye alliancer skal konkurrere med 2M-alliancen, der består af Maersk Line og MSC, og begge de nye alliancer ventes at starte i april næste år.

Torm

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen