Berlingske Business
08:18Yen svækkes oven på Abes storsejr

Endelig: Nu kan dagene med mistet bagage i lufthavnen være forbi

BELGIUM-AVIATION-STRIKE
Foto:

SAS har igangsat et forsøg med teknologiske chip i deres bagagetags. Det samme sker i USA i øjeblikket. Det skal sikre, at dagene med mistet bagage er ovre.

Det var dagen før min vens bryllup.

Jeg havde sirligt pakket min check-in bagage til flyveren med bryllupsgave, gallakjole, stiletter, og hvad dertil ellers hører, når amerikanerne ruller løberen ud til bryllupsfest.

Ankomsttidspunktet i Minneapolis lufthavn var nøje planlagt; jeg ville ankomme dagen før vielsen.

Jeg havde tjek på det hele, alt var planlagt.

Lige indtil jeg ved landing stod ved bagageudleveringen og så, hvordan båndet snurrede rundt og rundt, mens folk lystigt hentede deres tasker. Alle på nær mig.

Jeg stod glanende i yderligere 15 minutter og ventede på, at min røde kuffert mirakuløst ville rulle frem på båndet.

Men båndet gik i stå, og jeg måtte sande, at min kuffert med bryllupsgave og festudstyr ikke dukkede op.

07BUSPix-6-dages-uge-181645.jpg

23.1 millioner mistede kufferter

Jeg er ikke den eneste, der har oplevet at stå kuffertløs i lufthavnen ved ankomst.

På verdensplan var der i 2015 23.1 millioner kufferter, der fór vild undervejs til deres rette destination ifølge en analyse fra virksomheden SITA, der udvikler IT-løsninger til lufthavne over hele verden.

Men de dage er måske forbi. Det skal være slut med vildfaren bagage, der enten er forsinket eller bliver helt væk. I hvert fald hvis det står til flyselskabet SAS.

Selskabet har igangsat et eksperiment med såkaldte RFID-chip i bagagetags. RFID-chip scannes via radiobølger i stedet for f.eks. en stregkode. Det betyder bl.a. at chippen hele tiden kan spores via en app af både passagerer og flyselskab.

»Lige nu er det på forsøgsbasis,« siger pressechef i SAS, Mariam Skovfoged.

projekt60 uge17

Følg bagagen fra flyet

Mariam Skovfoged forklarer, at chippene i øjeblikket bruges i forbindelse med bl.a. SAS’ Eurobonuskunder i alle danske lufthavne og snart også norske lufthavne. Hvis forsøget viser gode resultater, bliver teknologien rullet ud til samtlige af SAS’ passagerer de kommende år.

Det vil bl.a. give passagererne den fordel, at kabinepersonalet inden afgang kan tjekke om alle kufferter er med flyet via en iPad, som kabinepersonalet netop har fået udleveret. Det bliver samtidig muligt for passagerne at følge deres bagage rundt i lufthavnen; så skulle bagagen alligevel blive afsporet på sin rejse, kan kabinepersonalet allerede undervejs til destinationen få igangsat en eftersendingsproces. Så bliver ventetiden i det mindste kortere, når passagerne ankommer uden bagage.

Det er ikke kun i Danmark, flyselskaber er ved at sikre, at bagagen når frem. I USA er de endnu længere med RFID-chippene. Delta Airlines i USA har ifølge The Economist postet 50 millioner dollars i RFID-chip dette år samt udstyret 84 amerikanske lufthavne med scannere, der kan læse chippen.

SWEDEN-PILOT-STRIKE-SAS

Chip reducerer mistet bagage

Samtidig har Delta Airlines lanceret en app, hvor passagerer kan følge deres bagage på et kort.

På baggrund af bl.a. Delta Airlines chip-initiativ har førnævnte SITA sammen med den internationale sammenslutning for luftfartselskaber, IATA, undersøgt fordelene ved RFID-chip i bagagetags.

De konkluderede, at RFID-chip kunne sikre, at 99 procent af bagagen blev sporet korrekt, hvilket kan reducere antallet af kufferter på vildspor med 25 procent frem til år 2022, mens luftfartsindustrien sparer op til tre milliarder dollars samlet.

Der er altså rigeligt incitament for flyselskaberne til at implementere den nye teknologi, så røde kufferter med bryllupgave og -tøj finder frem til rette lufthavn.

I mit eget tilfælde måtte jeg en tur forbi et shoppingcenteret i Minneapolis i en vældig fart og købe ny bryllupsgave, kjole og adskillige par sko som plaster på såret og med venlig hilsen rejseforsikringen, der heldigvis dækkede udgifterne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen