Berlingske Business

En Uber nakken til taxi-app

UBER-GERMANY/
Taxatjeneste eller samkørselsordning? I Tyskland og store dele af verden mener man det første. Foto:

Retten i Frankfurt har forbudt transporttjenesten UberPOP i Tyskland. Det kommer oven på en uge med ransagninger og sigtelser mod selskabets afdelinger i Frankrig og Sydkorea.

Modstanden mod den ekspansive, amerikanske transportvirksomhed Uber ulmer over hele verden. Det skriver britiske BBC News og amerikanske The Wall Street Journal.

Senest har en domstol i Frankfurt onsdag afgjort, at den mest omstridte af selskabets tjenester, UberPOP, er i strid med tysk lov. Den er derfor nu forbudt over hele bundesrepublikken.

Uber

Hvor selskabets anden tjeneste, Uber Black, sørger for let kontakt til taxa- og limousinechauffører med gyldig licens, benytter UberPOP sig af private chauffører uden godkendelse. Og netop det er stridens kerne.

Den samme kritik gør sig gældende i andre europæiske lande, hvor mere end et dusin restsager er blevet rettet mod virksomheden, der oprindeligt rullede ud fra San Francisco. Heriblandt i Danmark.

Dansk usikkerhed

Til at starte med droppede det danske politi ellers sagen kort efter indgivelsen i november, men åbnede den i midten af februar igen efter nye oplysninger fra Sverige og Norge.

Uber

Politikommisær Bertel Hejlesen fra Københavns Politi, som står for efterforskningen, ønsker ikke at kommentere på den juridiske betydning af dommen i Tyskland.

»Men jeg kan da sige, at i Danmark er det dansk lovgivning, der gælder,« siger han.

THAILAND-UBER/

Heller ikke administrerende direktør for Uber i Storbritannien, Irland og de nordiske lande, Jo Bertram, udtaler sig direkte om den tyske dom, men skriver følgende i en mail til Berlingske:

»I lighed med alle andre europæiske markeder, hvor vi er tilstede, ønsker vi i Danmark at samarbejde med alle relevante myndigheder for at sikre en høj grad af sikkerhed, og at frit valg og fri konkurrence får de bedste vilkår til fordel for den økonomiske vækst. Hos Uber er vi opsat på at indgå i en konstruktiv dialog med alle vores interessenter, mens vi fortsætter med at skabe innovative løsninger inden for rammerne af dansk lovgivning.«

Åbent samråd om dyr metro-regning

Siden virksomheden parkerede i Danmark i november, har den ellers mødt modstand fra både Dansk Taxi Råd og Trafikstyrelsen, ligesom flere politikere - heriblandt transportminister Magnus Heunicke (S) - har givet udtryk for, at de finder tjenesten ulovlig. Der har dog også været snak om at lempe lovgivningen på området.

Pics-Tacabranchen

Tysk slagmark

Ud over manglende licens, mener den tyske domstol, at Uber bryder EU-love om ikke fuldt ud at forsikre sine chauffører og passagerer i tilfælde af ulykker.

Uber derimod mener, at Tyskland, Frankrig og andre EU-lande, der har forbudt tjeneste bryder med europæiske traktater, og at domstolene mistolker reglerne. Selv mener virksomheden ikke, at der er tale om en taxa-tjeneste, men en delt kørselsordning i stil med danske GoMore, hvor brugerne kan betale for at få et lift.

GoMore

Det argument bed det tyske dommerpanel dog ikke på, da virksomheden i sin forretningsbeskrivelse ikke har skrevet, at en tur med en Uber-chauffør også kan være gratis. Panelet på tre dommere har pålagt bøder på 250.000 euro for hver fremtidig overtrædelse.

Alligevel kører kampen videre, da Uber efter afgørelsen udtalte, at man stadig ville fortsætte med at transportere passagerer med UberPOP i blandt andet Berlin, Düsseldorf og Hamburg. Selskabet har desuden indgivet en klage mod Tyskland i EU.

Fransk front

Selv om Uber i andre lukkede lande, blandt andet Belgien, har forsøgt sig med en mere imødekommende strategi, raser konflikten altså stadig. Særligt i Tyskland og Frankrig.

Uber

I Frankrig vedtog regeringen sidste år en lov, der gjorde tjenester som Uber strafbare med op til to års fængsel og bøder på op mod 300.000 euro. Indtil videre er virksomheden blevet idømt en straf på 100.000 euro, og siden årsskiftet har fransk politi udskrevet bøder til omkring 250 UberPOP-chauffører.

Mandag kulminerede det franske misbehag med en ransagning af virksomhedens kontorer i udkanten af Paris, hvor 25 franske betjente blandt andet forhørte ledelsen og beslaglagde computere og telefoner blandt de 46 ansatte.

Global kamp

På den anden side af kloden blev den sydkoreanske afdeling af selskabet samtidig sigtet for at drive et ulovligt taxaselskab. Blandt andet på grund af anklager om manglende sikkerhed i både biler og for persondata. I alt 29 personer med forbindelse til Uber blev sigtet.

Pics-Uber

Talsmænd hos Uber kritiserer begge aktioner og kalder især hændelsen i Paris for ude af proportioner. Og selskabet agter at fortsætte med at kæmpe for sin sag.

»Det har været en hård uge, men vi har haft mange hårde uger, og vi er her stadig. Vi er her for at kæmpe til det sidste,« siger Mark McGann, en af Ubers ledere for Europa, Mellemøsten og Afrika, til The Wall Street Journal.

Pics-Uber

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen