Berlingske Business
07:52Novos fremtidshåb båret i guldstol frem mod markedet - aktionærer gør klar til fest

En stærk varebil med personbilens dynamik

(AMSTERDAM) - Kvalitet, gode køreegenskaber, tilfredse ejere og en bil, man altid kan stole på. Det er vores - så

at sige - DNA-analyse omkring Ford mærket.


- Vores nye Transit Connect deler langt ad vejen teknik med Ford Focus, og selv

om den er bygget som en professionel varebil, med samme styrke som Transit, så er dynamikken fra Focus bevaret - bl.a. omkring

håndtering, styring og bremsning, siger Fords europæiske chef for varebiler, Paul Morel.


Ford er gået helt

nye veje med Connect-modellen. Hvor det er gængs i denne størrelse varebil, at man går ud fra en personbil, der

skal køre som varebil, er det her omvendt: udgangspunktet er en professionel varebil, der også kan køres som en

personbil.


Det har hidtil også været Fords politik - med biler som Ford Courier (FiestaVan) og Ford Escort Van. I

Danmark gælder det også MPV-bilen Galaxy, som kun sælges fem pct. som personbil.

Ingen konkurrenter

- Endnu

har vi ingen konkurrenter til vores nye Transit Connect, men det forventer vi hurtigt vil ændres, når interessen fra kunderne

kommer. De køber jo ikke en varebil, men en totaløkonomisk tilfredsstillende transportløsning, hvor både

bilsalg og eftermarked er professionelt indstillet.


Paul Morel understreger, at Transit Connect prismæssigt vil bliver konkurrencedygtig

- i segmentet omkring f.eks. Fiat Scudo.


Det er det, der kaldes 1-ton segmentet - et segment, der henfører til nyttelasten,

hvor Connect ligger på 950-1.000 kg. Det har været dårligere end de mindre og større biler. Det skal Connect

ændre på.


- Vi har arbejdet med forbruger-paneler lige siden vores nye bil var en lermodel. Det var ikke mindst omkring

styrke og sikkerhed, der blev vist interesse. Generelt er vi dog nødt til prismæssigt at arbejde med en basismodel, hvor

resten købes som ekstraudstyr - men med biler på lager med forskelliger udstyrsniveauer - også med Fords berømte

SVO komponenter, siger Paul Morel.

Accept af reparation

Han understreger at erhvervskunder til forskel for privatkunder accepterer

at deres biler går i stykker, men til gengæld forventer de at problemerne løses hurtigt på forhandlerens

værksted.


- Derfor er det væsentligt for os at signalere til forhandlerne, at der her er tale om et professionelt

produkt - i lighed med Transit. I forvejen har vi jo vores særlige erhvervscentre for kunder til erhvervskøretøjer.


Transit

Connect er udviklet som en bil til det europæiske marked plus Tyrkiet, hvor den bygges, men det kan let udvikle sig, som det

efterhånden er sket med Transit, der i dag sælges over store dele af verden.


Næste marked kunne godt blive

USA, hvor DaimlerChrysler har succes med Freightliner udgaven af Mercedes Sprinter.

Transit i USA

- Vi ser på USA som Transit

marked, men beslutningen er endnu ikke taget. Men nok ikke for Transit Connect, som om modellerne for Europa og USA nærmer sig

og ofte overlapper hinanden - bl.a. sælger vi Focus i USA.


Det lette Van marked i Europa ligger i reglen på én

million biler om året, medium Van-markedet på det samme niveau.


I USA er det pick up markedet, der er størst.

Alene Ford sælger 880.000 F-serie modeller om året. Det betyder det er verdens mest solgte enkeltmodel.


- Men vi

vil se mere økonomiske og rummelige varebiler i USA fremover - som i Europa - på bekostning af vores typiske amerikanske

vans a la vores Econoline, som vi i dag sælger 110.000 enheder af om året. Men livslængden for en varebil vil fortsat

være fem-seks år - med 10-12 år for undervognen (platformen), siger Paul Morel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen