Berlingske Business

En smuk gammel BMW

minbil
Foto:

Mig & Min Bil. De fleste af de gamle klassiske BMW CS’ere er rustet bort. Kasper Olssons eksemplar er dog i flot stand og kører meget.

Hvis man arbejder for Toyota, er man vild med Toyota, og det samme gælder stort set alle mærker. Det kan derfor ikke undre, at Københavns største BMW-forhandler har en marketingchef, der kører BMW. Men Kasper Olssons er så flot, at det hører til sjældenhederne.

Du arbejder i bilbrancen. Hvad betyder det for dit forhold til din private bil?

- Det betyder da rigtig meget. Jeg synes, det er rart at have en pæn og attraktiv bil, som andre også synes er fed. Der bliver snakket en del bil rundt om frokostbordet, og det er rart at udveksle holdninger med kollegaer, hvor flere faktisk er begyndt at erhverve sig klassiske biler som for eksemmpel BMW 1600tii og BMW 635CSI. Samtidig er jeg jo BMW-mand, så det er svært at komme uden om, når den private bil skal vælges.

Hvor ofte skifter du bil?

»Min såkaldte dagligdags-bil bliver skiftet en-to gange om året. Min CS’er er faktisk til salg, da jeg er blevet hooked på en BMW 2002 Turbo med spejlvendte stafferinger på fronten, så folk med frygt kan se i bakspejlet, at det er tid til at komme ind til siden!«

Hvordan fandt du bilen. De fleste er jo rustet væk?

- Jeg er tilhænger af Mobile.de, fordi man der kan finde stort set alt, hvad der findes inden for automobiler. Min var en af dem, der var i bedst stand og med lavest kilometertal (95.000 med originalt servicehæfte). Jeg havde længe haft lyst til at have en oldtimer. Jeg kiggede ellers først efter Porsche 911 fra samme periode.

Hvorfor lige en gammel BMW. Og så med automatgear?

- Jeg er jo BMW-mand, så det lå lige for med en klassisk BMW, men CS-modellen er en af de mest klassiske i sit design – en ægte Grand Turismo eller 2+2. Da jeg havde besluttet mig for modellen, var jeg også sikker på, at jeg ville have automatgear, primært på grund af bilens køredynamik. Jeg mener, at der kun er bygget cirka 2.500 3.0 CS’ere med automatgear. De fleste er hvide eller lyseblå, men jeg ville godt have en, der skilte sig lidt ud.

Hvad er det bedste ved din klassiske BMW?

- Uha, der er mange ting! En ting er de små hilsner, man får i forruden fra folk, som giver deres komplimenter om, at det er en fed bil, men det vigtigste er designet. Der er mange flotte detaljer som for eksempel de store blinklygter foran på siden, forlygterne og det store trærat, og selvfølgelig også det legendariske 'hoffmeister-knæk' ved de bageste sideruder. Derudover bare det at hive klædet af og starte den, høre den stå i tomgang med en dyb brummen. Jeg blev positivt overrasket over udstyrsniveauet. For eksempel har den tre hastigheder på viskeren, længde- og højdejusterbart rat, og man kan regulere lysstyrken i kombi-instrumenterne.

Hvad er det dårligste ved den?

- Det mindst gode ved bilen er, at der ofte er småting, som skal laves. Med dagens brændstofpriser er den ikke ligefrem billig at holde kørende med sine seks km pr. liter.

Hvad er den bedste bil, du har ejet?

- Den uden tvivl sjoveste bil, jeg har haft, er en Mini Cooper S. Vel at mærke den første version fra 2002 med kompressor. Den lød som en tunet symaskine og tog 7.000 omdrejninger.

Hvilken bil er din drømmebil, hvis det ikke må være en BMW?

- Jeg har ingen drømmebil, men synes, at en Mercedes Geländewagen kunne være sjov, eller hvis vi skulle grave dybt i lommerne, så helt klart en Ferrari F40.

Har du fået mange bøder?

- Nej, eller det vil sige med undtagelse af en enkelt måned, hvor jeg fik to fartbøder og tre parkeringsbøder. Rent og skært uheld!

Hvilken unode i trafikken er den værste?

- En unode er alle dem, som ligger i anden bane på Lyngbyvejen i stedet for at trække ind. Politiet burde stille kameraer op og tage den ene efter den anden, som sidder og koger i anden række.

Hvis du lytter til musik i bilen, hvilken slags er så din favorit?

- Nu kører vi jo med båndspiller, så jeg har fået lavet mig et gammelt bånd med 70’er-klassikere som Gasolin og lignende. Det er jo god 70’er-rock og passer fint til bilen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen