Berlingske Business

»En pæn og ordentlig by«

Judith og Bob
Overskrift
Judith og Bob Bjorklund er på krydstogt i Østersøen, og onsdag var de på besøg i København. Foto:
 

Et krydstogt med stop i København omfatter sjældent en overnatning. Alligevel får turisterne et godt indtryk af hovedstaden på det korte ophold.

Amalienborg, Gefionspringvandet og et smut omkring Nyhavn. Der er intet nyt ved udvalget af de attraktioner, som udenlandske krydstogtgæster med kun timelange ophold i København får at se.

Turen foregår typisk i en bus med guide, og første stop er naturligvis Den Lille Havfrue ved Langelinie.

»Jeg er af svensk afstamning, så jeg glæder mig til at se Skandinavien. København er en smuk by,« fortæller 75-årige Judith Bjork-lund.

Hun har dog kun kort tid til at opleve byen, for busturen varer bare tre timer. Men det er den nemmeste måde at komme rundt på, for bentøjet er ikke, hvad det har været. Det samme gælder hendes mand, Bob Bjorklund, så ved nogle af stoppene nøjes de med udsigten fra busruden. Sådan må det være, når trappetrinene er besværlige. En shoppingtur på Strøget bliver det derfor ikke til for det californiske ægtepar, men deres medrejsende fra Australien nåede en kvik tur inden afgang.

»Jeg holder af byer med sin egen atmosfære. Paris er en travl og beskidt storby, Wien er en statelig, redelig og værdig hovedstad med en stærk atmosfære omkring kulturlivet. London er en by, der summer af liv med sit miks af mange kulturer. I København får man opfattelsen af, at der er ordentligt, og alt virker,« siger Peggy Archibald, en 88-årig pensionist fra Sydney, der er ankommet som en af skibet »Ryndam«s 1.260 passagerer.

Sammen med sine to landsmænd er de på 14 dages krydstogt rundt i Østersøen, og indtil videre lever Danmark op til deres forventninger.

»Vi var i Pandoras butik i Indre By, og der oplevede vi ikke nogen dårlig service,« siger Denise Knight.

Ikke engang turguidens formaninger om faren for lommetyve under stoppene på turen synes at ødelægge fornøjelsen ved at se den danske hovedstad.

»Jeg elsker bare at se mødrene med deres store barnevogne gå ned ad gaden. Det gør man ikke meget i Australien, for trafikken gør det svært,« siger 68-årige Denise Knight fra Adelaide.

»Det er dejligt at se, at de unge mødre har tid til at tage deres små børn med i parkerne midt på dagen. Det ser jeg sjældent derhjemme, for der har mødrene bare ikke tid til det,« supplerer Peggy Archibald.

Ligesom ægteparret Bjorklund er australierne enige om, at det for dem er en stor oplevelse at opleve en by, der er mange hundrede år gammel. Den interesse gælder også det danske monarki, men håbet om at se den australskfødte kronprinsesse og resten af kongefamilien på stoppet ved Amalienborg bliver dog ikke indfriet.

I stedet trykker de løs på digitalkameraerne, når garderne går deres runde. Sådan nogle bevæbnede bjørneskindshuer er der jo heller ikke hjemme i hovedstæderne Washington og Canberra.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen