Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

En frækkere Volvo i mellemklassen

En frækkere Volvo i mellemklassen - 1

Er du på udkig efter en billig Volvo er den udgående S60 et godt bud. Den er billig lige nu og proppet med udstyr, for den skal holde et år mere, før den nye er på markedet.

Volvo har vist de første billeder af den nye S60. Eller rettere konceptbilen, og den giver et glimt af, hvordan den kommende Volvo S60 vil se ud, når den kommer på markedet i 2010.

De coupé-inspirerede linier, som gav den første Volvo S60 sin karakteristiske form, er endnu mere udtalte på den nye generation.

Endnu er der tale om et såkaldt koncept og hvor meget af formgivningen, der overlever til produktionsbilen, er et meget åbent spørgsmål, for Volvo er i krise. »Konceptbilens ydre design giver en klar indikation af, hvad kunderne kan forvente af den nye Volvo S60. Når det gælder interiøret har vi været mere modige – her har vi haft fokus på at skabe en fremtids-vision med et lidt længere tidsperspektiv,« fortæller Steve Mattin, design-direktør for Volvo Cars.

Frontens trapez-formede grill rummer naturligvis det store logo. To såkaldte DNA-lygter understreger frontens lodrette form og viderefører samtidig kølerhjelmens V-form. De vinklede forlygter giver sammen med det lavere luftindtag konceptbilen et meget ekspressivt ’ansigt’.

Fremtidens interiør-design

Når det gælder interiøret i S60 Concept, viser designdirektøren og hans team en række spektakulære løsninger, som måske finder vej til fremtidens biler.

Midt i den firesædede bil funkler kronjuvelen: en svævende midterkonsol af håndlavet krystalglas fra Orrefors. Den overlever med garanti ikke frem til den endelige bil, men det svævende tema går igen i konceptbilens slanke letvægtssæder, der er udformet i blødt, lyst læder med kontraststikninger. Sæderne er monteret på midterkonsollens nedeste del og det indvendige dørtrin og rører således slet ikke gulvet.

Fokus på fodgængersikkerhed

S60 Concept viser også et spændende gennembrud på sikkerhedssiden: bilen kan registrere en fodgænger, der går ud foran bilen – og bilens fulde bremsekraft aktiveres, hvis føreren ikke selv reagerer på faren. Denne teknologi – Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection – vil blive introduceret i den nye Volvo S60 i 2010.

- Vores mål er, at denne nye teknologi skal hjælpe føreren. Ved hastigheder under 20 km/t når bilen at bremse op. Er hastigheden højere, er målet at reducere påkørselshastigheden mest muligt. I de fleste tilfælde kan vi reducere kollisionskraften med omkring 75 procent, siger Volvo Cars’ sikkerhedsekspert, Thomas Broberg.

I den nye S60 vil der også være en opgradering af den adaptive cruise control, således at den ved køkørsel holder den valgte afstand til den forankørende bil – også hvis den holder helt stille. Dermed bliver det meget mere komfortabelt at køre i køkørsel med gentagne start og stop.

CO2-udslip under 119 g/km

Volvo S60 Concept er udstyret med en firecylindret, 1,6 liters, 180 hk benzinmotor med GTDI-teknologi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). I en konvensionel benzin-motor sprøjtes brændstoffet ind i en indsugningsmanifold, som så føder cylindrene. Med direkte indsprøjtning sprøjtes benzinen derimod direkte ind i forbrændingskammeret under højt tryk. Kombineret med en række andre tekniske forbedringer har gjort det muligt at skære CO2-udslippet ned til 119 g/km (20 km/ltr.)

Volvo S60 Concept får verdenspremiere på den store biludstilling i Detroit i begyndelsen af januar. Og i begyndelsen af marts får den Europa-premiere på den internationale biludstilling i Geneve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen