Berlingske Business

En finansmand på skinnerne

20BUSPix-Wendelboe-bagsiden.jpg
Nikolaj Wendelboe er topchef i Arriva, som 3. september lancerer et nyt delebilskoncept i København. Foto: Thomas Lekfeldt

Nikolaj Wendelboe har været direktør i størstedelen af sit arbejdsliv. Nu står han over for lanceringen af et nyt bybilskoncept i København.

Det tog Nikolaj Wendelboe fire år, fra han fik sin eksamen, til han kunne kalde sig direktør i en virksomhed, der omsatte for en milliard kroner. Om det er rekord, skal der ikke spekuleres i her, men blot konstateres, at det er gået rasende hurtigt for den blot 40-årige Arriva-direktør.

Det begyndte egentlig et helt andet sted for Nikolaj Wendelboe. Efter endt studie som cand.polit. ved Københavns Universitet blev han ansat som controller hos NNIT – Novo Nordisk IT. Dengang var det nu børsnoterede selskab stadig helt ejet af den danske medicinalkæmpe. Året efter sin ansættelse i 2002 blev Nikolaj Wendelboe forfremmet til manager hos NNIT, og i 2006 tog han så skridtet til finansdirektør i selskabet.

Den post bestrides i dag af den langt mere erfarne CFO, Carsten Krogsgaard, der tidligere har været finansdirektør i DONG, men Nikolaj Wendelboe bestred den tunge post som blot 30-årig. Det gik ikke ubemærket hen. Heller ikke på denne avis, hvor den unge CFO var en del af Berlingske Business Magasins Talent 100 i år 2007.

»Jeg har altid villet vinde. Når jeg står på ski i mine ferier, irriterer det mig, hvis jeg ikke bliver bedre, og når jeg løber, fokuserer jeg hver gang på at slå min bedste tid,« udtalte Nikolaj Wendelboe ved den lejlighed.

Fra computere til tog

Det blev til fem år som talchef i NNIT, inden Nikolaj Wendelboe tog skridtet over i en noget anden branche: Tog- og busdrift i Arriva.

BB

Hos transportselskabet blev han i første omgang ansat som kassemester, ligesom han havde været det hos NNIT. Men det var ikke kun tallene i Arriva, der havde Nikolaj Wendelboes opmærksomhed. Han bliver beskrevet som en direktør, der har stor indsigt i selv de små led af driften hos togselskabet, og da Arrivas mange opkøb skulle integreres både finansielt og menneskeligt, var Nikolaj Wendelboe som finansdirektør en af nøglepersonerne.

Måske derfor var han det foretrukne valg til CEO-pladsen i Arriva, da den tidligere direktør, Thomas Øster, blev forfremmet ud i den europæiske moderkoncern.

NW

Styr på økonomien

Mens Nikolaj Wendelboe har været i Arriva, har selskabet fået sorte tal på driften på trods af en stagnerende omsætning, og nu er det den tidligere finansdirektørs opgave at bevise, at han kan fortsætte de gode takter som øverstbefalende. Den 40-årige direktør har dog allerede sat sit klare præg på butikken: 3. september lancerer Arriva det omfattende DriveNow-koncept i København, hvor selskabet bringer 400 elbiler ind i det københavnske bybillede – en satsning til et større tocifret millionbeløb.

Privat bor Wendelboe i Rungsted med sin kæreste og to børn.

12BUSGERMANY-BUSINESS.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen