Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Elon Musk vil revolutionere bilindustrien - igen

musk
Foto:

Elon Musk, manden bag Tesla, har præsenteret fire ambitiøse mål for sin succesfulde bilfabrik. Sidst han gjorde dét, nåede han målene og revolutionerede bilindustrien.

Selvkørende lastbiler, delebiler og integrerede solcelleanlæg. Det er nogle af de drømme, som Elon Musk har for Tesla i de kommende år. Og der er grund til at lytte, når Elon Musk deler sine fremtidsvisioner.  Ikke alene er han manden bag den eneste bilfabrik i USA siden Ford, der ikke er gået konkurs. Men har også en historie for at nå de mål, han sætter – hvor ambitiøse de end lyder.

På Teslas blog den 20. juli delte han sin nye masterplan, eller Part Deux, som den hedder. Planen indeholder fire konkrete mål for hvad Tesla skal udvikle sig til i de kommende år.

TESLA-

Den selvkørende drøm

Flere bilfabrikanter arbejder i øjeblikket på højtryk på at skabe en teknologi, der på sigt kan føre til fuldstændigt selvkørende biler, hvor bilejerne overlader styringen til en computer, der navigerer i trafikken via kameraer og censorer. 70.000 af Teslas nyere biler er allerede udstyret med en autopilot, og ifølge bilfabrikanten er ulykkesfrekvensen for Teslaer med autopilot er langt lavede end for dem, der ikke har teknologien.

På sigt ønsker Elon Musk, at Teslaerne skal blive fuldstændigt selvkørende, men det kommer også til at kræve myndighedernes accept af teknologien. Autopiloten bliver i øjeblikket kaldt ”beta”, men det mærkat vil blive fjernet, når Teslas autopilot, er ti gange mere sikker end en gennemsnitlig amerikansk bilist.

Pix: tesla

Tesla til deling

Når Teslaerne bliver fuldstændigt selvkørende, vil det også skabe nye perspektiver for delebilordninger. Står det til Elon Musk skal Tesla-ejere i fremtiden kunne udleje deres bil i de timer, de er på arbejde, sover eller er på ferie. Det hele skal forgå gennem en app, hvorfra Tesla-ejere skal kunne sende deres selvkørende bil ud til lejere og måske endda gøre bilen til en overskudsforretning ejeren.

Bliver drømmen til en realitet, vil Tesla gøre sig selv til en alvorlig konkurrent for taxibranchen samt selskaber som Uber og Lyft. Samtidig er konkurrencen stor, for virksomheder som Apple, Alphabet og Daimler med flere investerer ligeledes store ressourcer i selvkørende teknologier.

Pix: Tesla

Det er dog ikke kun Taxibranchen som Elon Musk drømmer om at ”disrupte”. I dag dækker Teslas bilmodeller et forholdsvis begrænset kundesegment med sine tre modeller. Men i de kommende år skal Tesla udbrede den selvkørende teknologi til offentlige busser og lastbiler. Teknologierne er allerede i gang med at blive udviklet hos Tesla, og Elon Musk forventer at kunne løfte mere af sløret for teknologien næste år. Han tror, at udviklingen vil gøre den tunge transport både billigere og sikrere end den er i dag.

Endelig sætter Elon Musk flere ord på sin drøm om at fusionere Tesla med solcellevirksomheden SolarCity, som Musk også selv er aktionær i. At de to selskaber ikke er ét kalder han en historisk tilfældighed, og tiden er nu til at bringe dem sammen, argumenterer han.

SOLARCITY-M&A/TESLA

Han ønsker at integrere solcellepaneler, batterier og biler i et produkt, der virker og skalere det ud til hele verden.

Bliver Elons Musks anden masterplan en realitet, vil det markere en revolution af bilindustrien, som den kendes i dag.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen