Berlingske Business

Eksportbrancher samles i ønske om mere udenlandsk arbejdskraft

Danmark er for dårlige til at hente udenlandsk arbejdskraft, lyder det i ny kampagne fra fem eksportbrancher.

Der ligger milliarder af eksportkroners vægt bag en kampagne, der starter fredag, for at lempe kravene til at hente udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Her går landbruget, lægemiddelindustrien, energisektoren, hotel- og restaurationsbranchen samt rederierne ud med et fælles opråb.

De ønsker at få det gjort nemmere at hente de personer, som virksomhederne ønsker at ansætte, til Danmark.

Det er brancheorganisationerne Landbrug & Fødevarer, LIF (lægemiddelindustriforeningen. red), Dansk Energi, Horesta og Danske Rederier, der står bag kampagnen.

»Vi så gerne, at vi i Danmark fik en strategi for, hvordan vi skal sikre arbejdskraftudbuddet i fremtiden,« skriver de fem brancheorganisationers direktører i en fælles udtalelse.

»Det kan gå mange veje gennem mere uddannelse, ved at se ud over Europas grænser, samt ved at mindske udfordringerne ved at ansætte udenlandsk arbejdskraft.«

»Og så er det afgørende, at vi gør det nemt for den rigtige udenlandske arbejdskraft at komme til Danmark og finde sig til rette her med bolig, familie og fritid.«

04BUSPix-Penge-161313-193.jpg

Organisationerne fremhæver regnestykker fra de økonomiske vismænd, der viser et behov for at hente 70.000 udlændinge til Danmark frem til 2025, hvis den danske økonomi skal vokse i samme tempo som nu.

En af direktørerne, der står bag udtalelsen, er Karen Hækkerup fra Landbrug & Fødevarer.

»Ser vi få år tilbage, og ser hvor væksten har været i vores beskæftigelse, kommer den fra udenlandsk arbejdskraft,« siger hun.

»Når vi ikke har flere hænder at sætte i sving, så kan vi selvfølgelig sætte ind med efteruddannelse, men det løser ikke problemet her og nu.«

04BUSMinisteroverdragelse-i.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen