Berlingske Business

Eksperter: Batterier ikke skyld i flybrand

pix-HEATHROW
Her ses de ydre brandskader på det Ethiopian Airlines-Dreamliner-fly, der lige nu er parkeret i Lonons Heathrow-lufthavn. Foto:

Det Boeing 787 Dreamliner-fly, der brød i brand fredag i Londons travle Heathrow-lufthavn, havde ikke problemer med batterierne, som derfor heller ikke er skyld i branden.

STORBRITANNIEN: Det lader ikke til, at det var batterierne, der var årsag til, at en parkeret Boeing 787 Dreamliner uden passagerer brød fredag i brand i den britiske lufthavn Heathrow. Det er blevet slået fast, efter at havarieksperter fra luftfartsmyndigheden AAIB har undersøgt flyet fra Ethiopian Airlines, skriver flere internationale medier.

Efter de første undersøgelse mener AAIB, at der »ikke er beviser for en direkte årsagssammenhæng« mellem batteriet og hændelsen i lufthavnen. Den ekstreme overophedning var langt fra batteriernes placering, lyder det fra eksperterne, men det vil endnu tage flere dage at undersøge brandårsagen nærmere.

Det betyder dog ikke, at Ethiopian Airlines holder sine andre fire Dreamliners på jorden.

»Ethiopia’s Dreamliners vil fortsat flyve. Uheldet i Heathrow bliver ikke behandlet som flyverelateret, da det skete efter at have stået på jorden i otte timer,« siger en talsmand for selskabet ifølge AFP.

På grund af det brændende fly blev landingsbanerne i nærheden lukket og siden genåbnet efter en time.

Samme aften blev en Dreamliner fra det britiske Thomson Airways på vej til USA nødt til at vende tilbage til lufthavnen i Manchester, hvor det var kommet fra.

Det er langt fra første gang, at det amerikanske flyselskab får pletter på CVet med sin Dreamliner.

I januar fik den flyveforbud i USA, Europa og Asien, efter at en Dreamliner måtte sikkerhedslande i Japan på vej til Tokyo, da instrumenter på flyet indikerede fejl i batteriet. TV-optagelser viste, at der kom røg ud af flyet.

Den amerikanske havarikommission har konkluderet, at branden i januar 2013 skyldtes en kortsluttet celle i flyets lithium-ion-batteri, som fik temperaturen helt op på 260 grader, så branden spredte sig til de øvrige celler. I mellemtiden havde Boeing valgt at grounde flyet verden over, indtil tekniske undersøgelse havde klarlagt årsagen til batteri-problemerne.

I slutningen af april 2013 kom det frem, at de amerikanske luftfartsmyndigheder ville godkende Boeings seneste ændringer af ventilationssystemet og batterierne. Ændringerne indebærer, at batterierne indkapsles i rustfrit stål, som skal forhindre varme, gnister eller ild i at sprede sig, hvis et batteri overophedes.

I begyndelsen af maj forlød det, at alle otte selskaber med Boeing 787 Dreamliner ville sætte deres fly på vingerne i løbet af juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen