Berlingske Business

Ekspert råder flybranchen til at samle sig i international fagforening

Konflikterne i SAS og Norwegian går på tværs af landegrænser, og derfor vil et større internationalt fagforeningssamarbejde kunne medvirke til at undgå faglige konflikter i flybranchen, vurderer ekspert.

Piloter, kabinepersonale og flyselskaber bør organisere sig på tværs af landegrænser. Det siger Jørgen Stamhus, som er lektor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet til Information.

For hvis konflikter, som vi i denne uge har set i både SAS og Norwegian, skal undgås, er det vejen frem, vurderer han.

»Fagforeningerne har svært ved at vride noget ud af flyselskaberne, fordi de er så pressede på deres indtjening. Derfor er fagforeningerne nødt til at monopolisere arbejdskraften på tværs af landegrænser, så flyselskaberne ikke blot kan hente nyt personale ind, når det danske personale eksempelvis gør oprør over de løn- og arbejdsvilkår, der bliver tilbudt dem,« forklarer Jørgen Stamhus til avisen.

Løsningen må dog siges at være temmelig teoretisk, fordi det er tvivlsomt, at parterne ønsker at indgå i en fælles international fagforening, vurderer han. Det skyldes blandt andet, at arbejdskraften er godt organiseret i Norden, mens det ikke gør sig gældende på samme måde i Sydeuropa.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen