Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ekspert: Katastrofalt 2009-halvår for SAS

Ekspert: Katastrofalt  2009-halvår for SAS - 1
Foto:

De sidste seks måneder har SAS tabt omkring 2,4 mio. passagerer i forhold til 2008. En tilbagegang som SAS bliver nødt til at reagere på, lyder det fra ekspert.

Efter gårsdagens dramatiske sammenbrud i forhandlingerne med fagforeningerne, skulle man umiddelbart tro, at SAS's nedtur havde ramt bunden. Men bare ét døgn efter vælter krisen på ny ned over det skandinaviske luftfartsselskab. Nye trafikal fra juni viser en tilbagegang i passagertrafikken på 14,1 procent og samlet set har SAS mistet 2,4 mio. passagerer det første halvår af 2009.

"Det er bekymrende, at SAS stadigvæk mister relativt flere passagerer end sine konkurrenter. I første halvår har kerneforretningen SAS Scandinavian Airlines tabt knapt 18 procent af sine passagerer, hvilket er næsten dobbelt så meget som gennemsnittet hos de øvrige 32 europæiske luftfartsselskaber, der er medlem af Association of European Airlines (AEA),” udtaler direktør Ole Kirchert Christensen fra mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.

De dystre tal har vanskeligt ved at konkurrere med andre selskabers faldende trafiktal. Hos den store europæiske luftfartsgigant Air France-KLM faldt passagerertrafikken for juni kun med 6,4 procent sammenlignet med SAS's 14,1 procent.

En af de mest centrale årsager til SAS's markant faldende passagertal skyldes dykket i trafikken hos de forretningsrejsende, som i 2009 er faldet med omkring 20 procent. Tal der går i direkte modstrid med SAS's seneste strategi, Core SAS, som satser på forretningsrejsende. Men siden februar, hvor planen blev lanceret, er udviklingen i luftfartsindustrien blevet forværret yderligere, hvorfor SAS bliver nødt til at tage Core SAS op til en ekstra overvejelse.

"Der er behov for, at man justerer strategien, frem for at vente på en optur, der ligger meget langt ude i fremtiden. SAS skal se mere på de fritidsrejsende, som er en rolle, de har overladt til Norwegian, Ryan Air og Cimber Sterling. Krisen har udviklet sig hurtigere, end man havde regnet med, og derfor må man erkende, at man bliver nødt til at justere Core SAS."

Ole Kirchert Christensen ser dog det lyspunkt, at SAS har været i stand til at skære kapaciteten i juni, så den har fulgt med efterspørgslen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen