Berlingske Business

Efter voldsom eksplosion: Nu er Elon Musks raketter flyveklare igen

SPACE-SPACEX/
Elon Musk, grundlægger af Tesla og SpaceX, er klar til at sende raketter ud i rummet igen efter en eksplosion i efteråret. Foto:

Teslas medstifter, Elon Musk, er igen klar til at sende raketter ud i rummet efter en eksplosion på en raket har holdt hele flåden på jorden.

Teslas medstifter og serieiværksætter, Elon Musk, har endnu engang blikket rettet mod stjernerne. Ud over at have grundlagt det succesrige elbilsforetagende har Musk også startet raketfirmaet SpaceX, der blandt andet sender satellitter ud i rummet. Men på det seneste har SpaceX' forretninger foregået på jorden, efter en stor eksplosion i september udslettede en af selskabets Falcon-raketter og den satellit, som skulle sendes op.

Tirsdag - Elon Musks solcelle-revolution

Men nu har firmaet meddelt, at man igen er klar til at sende raketter op, hvilket allerede vil ske den 8. januar ifølge flere udenlandske medier, for SpaceX har fundet fejlen, der fik raketten til at gå af, om man vil.

Artiklen fortsætter efter videoklippet:

Rumfartsselskabet har fået hjælp af flere statslige institutioner til at undersøge ulykken, og det viser sig, at den højst sandsynligt skyldes en ophobning af ilt mellem en trykbeholder og en brændstofstank.

SpaceX har både gjort sig heldig og uheldig bemærket i sin kamp for at gøre rumtransport mere udbredt. Elon Musks selskab har været instrumental i at få priserne på raketopsendelser sænket, og i 2016 gennemførte man en spektakulær landing med en af selskabets raketter, efter den havde været på rummission. Mindre heldig var man i 2015, hvor en anden Falcon-raket endte livet som en ildkugle, mens den fragtede forsyninger til den internationale rumstation.

De første opsendelser d. 8. januar vil i øvrigt ske med satelitter fra selskabet Iridium.

pix-SpaceX

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen