Berlingske Business

Efter solidt regnskab: SAS vejrer morgenluft

sas
Foto:

Års hårdt arbejde har trukket SAS op fra sumpen. Dermed er selskabet ved at lægge krisen bag sig.

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS gav overskud sidste år. Det giver håb om, at selskabet er ude sin afgrundsdybe krise. En krise, der for få år siden skabte tvivl om, at SAS kunne fortsætte med at eksistere.

sas

Efter den ene spareplan efter den anden, store opgør med fagforeningerne og friske penge fra de skandinaviske stater leverede SAS et overskud på en lille milliard svenske kroner i 2014/15.

- Markedet var mindre konkurrenceplaget sidste år. Og så har SAS arbejdet benhårdt med besparelser. Der er meget at arbejde med fortsat, men det er et opmuntrende resultat, siger SAS-analytiker hos Sydbank Jacob Pedersen til Ritzau.

sas

SAS forventer at kunne skære sine omkostninger med næsten en milliard yderligere svenske kroner i år. Samtidig er olieprisen lav, hvilket vil give mere medvind. Det får Jacob Pedersen til at se lyst på den nærmeste fremtid på trods af, at konkurrencen vil blive hård.

- Der vil komme øget konkurrence, for 2015 var meget afdæmpet. Ryan Air kommer ind og Norwegian konkurrerer på langdistanceflyvninger. Det kommer til at koste for SAS, men det skulle de gerne kunne kompensere for med besparelser, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- SAS har fået sænket omkostninger nok til, at selskabet nu kan tjene penge. Det er væsentligt bedre kørende, end det har været længe.

SAS leverer igen overskud

Med onsdagens regnskab i hånden er Jacob Pedersen klar til at melde SAS ude af selskabets dybe krise.

- Regnskabet viser, at SAS har arbejdet sig ud af krisen for første gang i mange, mange år. Det er en omskiftelig branche, og SAS skal sikre sig, at man holder fast i kunderne. Men det er et selskab i fremdrift, der har fundet frem til kernen af, hvad man skal kunne. Og SAS kan rent faktisk tjene penge på det, siger han.

Aktierne i SAS stiger onsdag formiddag med seks procent efter regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen