Berlingske Business

Efter kroatisk stopklods: Vandflyver på vingerne igen

Vandflyver København-Aarhus
Overskrift
ARKIV: Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016) Foto:
 

Vandflyveren mellem København og Aarhus flyver igen, efter at problemer med licensen er blevet løst i Kroatien, meddeler Nordic Seaplanes.

Det har været nogle dyre dage for Nordic Seaplanes' direktør og medejer Lasse Rungholm den seneste uges tid. For bedst som ferien var overstået og flyvningerne med vandflyveren mellem København og Aarhus udvidet med ekstra afgange for at møde erhvervsdrivendes efterspørgsel, blev der sat en stopper for flyvningerne.

Den kroatisk luftfartsmyndighed CCAA stoppede tilbage i forrige uge al flyvning med vandflyveren, fordi den bruger det kroatiske selskab European Costal Airlines (ECA) licens til at flyve - den såkaldte Air Operator's Certificate (AOC). Den licens var blevet midlertidigt suspenderet på grund af »mangler« hos ECA. Men nu melder Nordic Seaplanes, at der igen er orden i det kroatiske selskabs papirer, og at man derfor kan flyve igen.

»Der flyves efter normalt program i morgen tirsdag (i dag red.). Velkommen tilbage om bord. Vi beklager mange gange overfor dem, som vi fik aflyst i dag. Vi kontakter alle igen,« skriver Nordic Seaplanes, der flere dage har måtte skrive ud til kunderne.

Vandflyver

Lasse Rungholm fortalte torsdag til Berlingske, at det dengang havde kostet selskabet mellem 500.000-750.000 kroner i manglende passagerindtægter at flyet ikke måtte flyve med betalende passagerer.

»Det er ikke noget, der slår os ihjel. Langt fra,« sagde han dengang.

Grunden til at det danske selskab bruger en kroatisk licens er, at ECA er det eneste europæiske vandflyverfirma med lov til at flyve Twin Otter. Det er den maskine, som Nordic Seaplanes benytter. European Coastal Airlines har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien.

Vandflyver København-Aarhus

Kroatiske medier har beskrevet, at der hos ECA har været sikkerhedsproblemer på flyverne i Kroatien, og at det var det, der fik licensen til at blive midlertidig stoppet.

Det danske selskab flyver dog med et totaltrenoveret Twin-Otter fly, påpeger Nordic Seaplanes.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen