Berlingske Business
12:32Novozymes overvejer at appellere tabt patentsag 

Efter kaos i Havarikommissionen: »Hvor er Hans Christian Schmidt?«

Hans Christian Schmidt
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har ikke ønsket at udtale sig om problemerne i Havarikommissionen. Foto:

Transportordførere retter nu hård kritik af transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts (V) tavshed i sagen om voldsom ballade i Havarikommissionen.

Blev en kritisk rapport fra Havarikommissionen om et uheld i Vejle bremset efter kritik fra DSB? Og skader voldsom intern ballade hos Havarikommissionen sikkerheden for danske tog- og flypassagerer?

Det er et par af de spørgsmål, som har rejst sig, efter at Berlingske Business de seneste uger har sat fokus på et betændt psykisk arbejdsmiljø i Havarikommissionen, hvor langtidssygemeldinger, mobning og fyringer hører til dagens orden. Samtidig har flere sået tvivl om uafhængigheden af den statslige uafhængige myndighed, der hører under Transport- og Bygningsministeriet.

24BUSMartin-Puggaard-140133.jpg

Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har gentagne gange afvist at svare på kritik om sagen, og det møder nu kritik fra transportordførere i Folketinget.

»Jeg håber ikke, at det er rigtigt, at Havarikommissionen ikke tør gå i kødet på DSB eller andre. Det vil jeg høre Havarikommissionen og transportministeren om. Det virker som om, at der er afdækket nogle uheldige ting i Havarikommissionen, og det kunne da være rigtig rart, at den ansvarlige minister forholder sig til kritikken,« siger transportordfører Andreas Steenberg fra de Radikale.

Samme kritik kommer fra Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten:

»Hvor er Hans Christian Schmidt i sagen om Havarikommissionen? Det er helt vildt, at transportministeren ikke vil tage det op. Men det indikerer, at så er vi andre nødt til at stille nogle spørgsmål til ministeren i sagen,« siger Henning Hyllested.

Han mener, at det er helt afgørende, at Havarikommissionen, der skal undersøge tog- og flyulykker, er fuldstændig uafhængige af selskaber som DSB og SAS.

»Havarikommissionen skal være fuldstændig uhildede. Det kan ikke nytte noget, at de operatører, som er ramt af ulykker skal ikke have indflydelse på Havarikommissionens arbejde. Det er helt vanvittigt,« siger Henning Hyllested og tilføjer:

»For nogle år siden blev Havarikommissionen ved en lovændring en mere integreret del af Trafikstyrelsen. Vi spurgte dengang til, om Havarikommissionen nu kunne bevare sin uafhængighed - og det blev vi selvfølgelig forsikret om, at den kunne. Men det er altsammen en udvikling hen imod, at Havarikommissionen ikke fremstår helt neutral længere,« lyder kritikken fra Henning Hyllested.

Berlingske Business beskriver i dag, hvordan intern uenighed om omfanget af anbefalinger fra Havarikommissionen til fly- og togselskaber har været en medvirkende årsag til voldsomme interne problemer. Ifølge fyrede medarbejdere fjernede chef Martin Puggaard anbefalinger fra rapporter.

»Chefen burde være en støtte af faglighed og saglighed. Men det er sådan en langsom udvikling, der har været i gang. Havarikommissionens neutralitet er beklikket. Jeg tror ham lederen derude - han har selvfølgelig fattet signalerne - hvad det her handler om. Nemlig ikke at gå for hårdt til selskaberne, og så kommer de stakkels medarbejdere, som tager deres arbejde alvorligt i klemme, bliver underkendt og i sidste ende fyret, hvis de holder fast. Det er er et helt klassisk og traditionelt mønster,« siger Henning Hyllested og tilføjer:

»Det er trist, fordi Havarikommissionen i Danmark tidligere var kendt for at være på et meget højt niveau. Der blev lyttet, og der blev rettet ind, når de havde talt. Det er sådan, det burde være. Men det har selvfølgelig været til stor irritation visse steder.«

Mandag - Vejle-ulykken

Transportordfører Karsten Hønge fra SF undrer sig også over tavsheden fra Hans Christian Schmidt. Samtidig undrer sig han sig især over, at rapporten om ulykken i Vejle blev voldsom forsinket i kølvandet på heftig kritik fra DSB.

»Jeg undrer mig over, at det skal tage så lang tid at lave rapporten fra uheldet i Vejle,« siger Karsten Hønge, der opfordrer Havarikommissionen til at få styr på det dårlige arbejdsmiljø:

»Jeg vil da opfordre Havarikommissionens ledelse til at få styr på samarbejdsklimaet. Det lyder som et sted, hvor man skulle tage en ordentlig diskussion om arbejdsmiljøet. De må se at få håndteret deres arbejdsmiljø, så de kan være sikker på, at det ikke får konsekvenser for udførelsen af deres arbejde,« siger Karsten Hønge.

embe

Kim Christiansen, transportordfører fra Dansk Folkeparti, varsler nu en stribe spørgsmål til Hans Christian Schmidt på baggrund af sagen:

»Hvis det står til troende, at DSB forsøger at påvirke Havarikommissionens afgørelser, så er det helt grotesk. Jeg synes, at det er urimeligt lang tid, der er brugt på denne her sag om ulykken i Vejle. Både den sag og de interne problemer hos Havarikommissionen vil jeg spørge ind til hos ministeren med en række spørgsmål,« siger Kim Christiansen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen