Berlingske Business

Efter hård kritik fra SAS: Lufthavnen beholder tværbane

TW
Adm. direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne har besluttet at beholde tværbanen - omend i et lidt andet design. Foto:

Københavns Lufthavne ville oprindeligt skrotte sin tværgående landingsbane for at gøre plads til flere fly i Kastrup til stor frustration for blandt andre SAS. Kritikken bliver nu imødekommet, og Lufthavnen beholder sin tværbane.

Københavns Lufthavne vil alligevel ikke lukke sin tværgående landingsbane, som det eller var planen. Det skriver Ingeniøren. Lufthavnen er i gang med et stort udbygningarbejde, og her skulle den tværgående landingsbane ofres for at gøre plads til flere fly.

Det brød en række af lufthavnenskunder sig ikke om. Det regionale selskab DAT såvel som storkunden SAS udtrykte offentligt deres store frustrationer over lufthavnens planer, og nu har lufthavnen vist lydhør og beholder tværbanen - omend i et lidt anden design.

Postcentral

Tværbanen bliver nemlig rykket inde på lufthavnens område på det sydlige Amager og kortet fra 2.400 til 1.600 meter, ifølge Ingeniøren. Disse ændringer giver dog så meget malurt i bægeret hos SAS, at man stadig er skeptiske over for planerne om at ændre tværbanen.

»Som det ser ud indtil videre, vil udbygningen have alvorlige begrænsninger for brugen af Københavns Lufthavn, ikke mindst konsekvenser for passagererne på de dage, hvor vinden er i den forkerte retning,« siger Mariam Skovfoged, pressechef hos SAS, til Ingeniøren.

Piloter til Københavns Lufthavn: Bevar tværbanen - 1

Den nye tværbane vil formentlig kunne stå i 10-20 år. Efter det tidspunkt vil lufthavnens trafik være så stor, at banen endegyldigt må lade livet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen