Berlingske Business
06:57Aktiejubel i Japan

Efter cyberangreb: Mærsk er muligvis klar med kompensation til kunderne

1sektion
A straddle carrier moves discharged cargo at APM Terminals Rotterdam Holland Foto:

Det er endnu for tidligt at regne på, hvad sidste uges store hackerangreb har kostet Mærsk-konglomeratet, mener Mærsk. Men en chef åbner nu for, at nogle kunder skal kompenseres.

Mange kunder måtte i sidste uge vente forgæves på deres containere, da Mærsk blev ramt af et omfattende hackerangreb, der lagde IT-systemer og flere af Mærsks havne ned.

Nu anerkender Mærsk, at der muligvis skal betales kompensation til nogle af de kunder, som blev påvirket af Mærsks nedbrud. Det skriver Reuters.

Mærsk vil snart begynde at diskutere »ansvar og afregning« med flere kunder, siger Robbert van Trooijen, der er chef for Mærsks asienafdeling.

Den 24. april i 2015 blev Maasvlakte ll åbnet. Den hollandske konge var inviteret sammen med de 500 vigtigste gæster i shippingbranchen.

Flere af de store globale virksomheder, der også blev ramt af cyberangrebet i sidste uge, er nu klar til at fortælle, hvor meget nedbruddet har kostet. Mondelez International, der blandt andet står bag Oreo og Toblerone, forventer, at de mister tre procent af omsætningen i dette kvartal. Det svarer cirka til lidt mere end en milliard kroner.

Det britiske selskab Reckitt Benckiser, der producerer rengøringsmidlet Cillit Bang, Durex-kondomer og meget andet, mener, at angrebet har kostet dem 900 millioner kroner. Det er især distributionen af varer, der er blevet besværliggjort af, at IT-systemerne har været nede, skriver Financial Times.

Mærsk er dog endnu ikke klar med et bud på, hvor meget deres nedbrud har kostet.

»Vores førsteprioritet har ikke været at kigge på den finansielle påvirkning,« siger Robbert van Trooijen.

»Det er stadig for tidligt at forudsige, hvordan det vil påvirke omsætningen i andet kvartal og potentielt i tredje kvartal.«

29BUSAPM-TERMINALS-BUSINESS.jpg

Mærsk er verdens største shippingfirma og står for at transportere hver syvende container på globalt plan.

I interviewet med Reuters siger van Trooijen, at han ikke mener, at Mærsk har været et bevidst mål for hackerangrebet. Virussen er efter alt at dømme komme ind gennem Mærsks' samarbejdspartnere i Ukraine og har herfra spredt sig gennem konglomeratet. Mærsk mener dog, at der har været tilstrækkeligt styr på sikkerheden.

»Vi har ikke misset nogle opdateringer, der er ikke nogle sikkerhedsforanstaltninger, som vi ikke har foretaget, så vi er allerede i en stærk position,« siger Robbert van Trooijen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen