Berlingske Business
17:42

Effektivitet en selvfølge hos Scania

- I gamle dage solgte en Scania forhandler en bil, og værkstedet sørgede for den nødvendige service. I dag satser

vi på "mange bække små", hvor vi også står for finansiering, er involveret i opbygning, har

servicekontrakter o.s.v. Heldigvis - for i dag tjener vi på grund af den hårde konkurrence ikke meget på selve lastbilen,

siger adm. direktør Jørgen Damkjær, Scania Danmark A/S, til ErhvervsBladet.



Nyeste udfordring for branchen

er EU''s gruppefritagelsesbestemmelse, der netop er trådt i kraft. Herefter kan man ikke nægte nogen at blive autoriseret

værksted - og man skal tilbyde de nødvendige kurser - omend Scanias tekniske krav skal opfyldes.



- Vi har det nu

slet ikke så hårdt som personbilsimportørerne, som også slås med de store registreringsafgifter. Til

gengæld er vi nødt til at holde værkstedspriser tæt på det halve af dem, man møder på personbilsværksteder.

Det skyldes ikke mindst pres fra de danske vognmænd, som ellers ikke ville være konkurrencedygtige. Jeg vil tro, at kilometerprisen

på en reparationsaftale for en stor lastbil ligger på det halve af den tilsvarende pris for en personbil - og hyrer man

en taxi, betaler man det dobbelte i kilometertakst i forhold til at hyre en stor sættevognstrækker, siger Jørgen

Damkjær.

Trofaste kunder

- I det nye store EU, der er på vej, vil en reparation i f.eks. Polen nok kunne foretages

billigere, og en dansk vognmand kan vælge at shoppe rundt på internettet, men de fleste føler nok en så tæt

forbindelse med deres forhandler og værksted, at de forbliver trofaste kunder.



- Scaniakræfter måles altid

i menneskekræfter - hvor den personlige opfølgning betyder meget. Det er det, der har givet Scania succes herhjemme.

Og vi har mange kolleger fra udlandet, der kommer her for at lære efter det, der hedder "best practice," siger Jørgen

Damkjær.



Seneste internationale Scania-aktivitet med dansk styring er "Young European Truck Driver" chaufførkonkurrencen,

som introduceres næste år - med informationschef Mikael Friis, Scania Danmark, som projektleder.











Danmark i

91 år

Scania Danmark har i år været 40 år under fabrikkens paraply som datterselskab. Før da blev Scania

solgt gennem private importører - med en lille pause i 1920''erne, hvor fabrikken gik konkurs og alle kontrakter blev ophævet.

Men frem til 1940 blev der faktisk samlet Scania person- og lastbiler i København. Fra anden verdenskrig og frem til 1962,

hvor datterselskabet "Københavnskontoret" blev etableret, var det den da meget store bil-, scooter- og traktororganisation

Nordisk Diesel, som havde agenturet for Scania i Danmark.



- Men Scanias markedsandel var lille, og man mente i Sverige, at de

mange agenturer var skyld i det. Blandt agenturerne var endda også B&W''s lastbil Triangel. Salgsmulighederne blev ikke udnyttet.

Derfor sagde man kontrakten op - og ansatte vores første direktør, Valdemar Hinrichsen og som teknisk direktør

Saxo Larsen - begge blev hentet fra Nordisk Diesel, og begyndte at virke med base i Valdemar Hinrichsens soveværelse i Hellerup,

fortæller Jørgen Damkjær.

Den danske model

Den nye situation blev udnyttet optimalt, for sammen med Scania

Sveriges Lasse Lanz udviklede man en forhandler- og organisationsstruktur, som var så fremsynet, at den stort set fungerer på

samme måde i dag: I stedet for de mange små forhandlere, man havde rundt om i landet, indførtes store forhandlerdistrikter

- kaldet den danske model.



- Vi var en flad organisation fra begyndelsen med få ansatte (red: der er 35 medarbejdere i

dag). Og for første gang så man et importled uden centralt reservedelslager. Dengang som i dag går reservedele

direkte fra fabrik til forhandler. Noget, som andre i branchen først har gennemført de senere år.



Men da

Jørgen Damkjær tiltrådte i 1985 og afløste direktør Ole Jørgensen, der igen havde afløst

Valdemar Hinrichsen et par år tidligere, var der ikke én eneste computer i huset.



Det blev hurtigt ændret,

og i dag er Scania Danmark IT-mæssigt meget langt fremme bl.a. med intranet.

Også SAAB biler

Scania omfattede

siden 1969 i en periode også de svenske personbiler SAAB (nu ejet af GM) - og navneskiltet har været skiftet flere gange:

til Scania Vabis A/S, Saab Scania A/S, Scania Biler A/S og siden slutningen af 80''erne Scania Danmark A/S.



- Scania har i dag

den største bestandsandel af lastbiler herhjemme og ud af de seneste fem år været markedsleder i de fire. Ca. 12.500

Scania lastbiler er i dag i drift i Danmark - og reservedele kan vi i hvert fald levere uden problemer til vores serie 1-modeller.

Ellers skaffer vi delene i Sverige, hvor forhandlerne har delene dagen efter, hvis de bestiller før kl. 16 og kl. 18, hvis

der er tale om hasteordrer.



Jørgen Damkjær kom til Scania fra landbrugsproducenten John Deere. Dér er der

pres på bl.a. værksteder i høstperioden. Hos Scania er der pres på hele året - selv om det kan være

svært at planlægge, for visse vognmænd - bl.a. med entreprenørkørsel - bestiller ikke service i god

tid.

Større integration

- Men vores forhandleres lagre er veldisponerede, så ad hoc opgaverne klarer de også.

Importleddet var før mere grossist-præget. Nu er der stor integration mellem forhandlere og os. Kunderne har ændret

karaktér. I dag er tendensen flere større forhandlere og færre mellemstore. Men fortsat mange små vognmænd,

der ofte er underleverandører til de store. Og for dem spiller forhandlerne en stor rolle, siger Jørgen Damkjær.



-

Scania er tæt involveret til de mange specialopbygninger, som måske udgør over en tredjedel af alle ordrer - og

med de nye aktiviteter på blokvognstrækker-området, vil antallet nok vokse. I dette segment er vi allerede oppe

mellem 30- og 40 pct. markedsandel.



- Scanias styrke er, at vi går ind og tilpasser vores produkter til kundernes ønsker

også på eksportmarkederne. Det er vi nødt til med et hjemmemarked, der kun aftager 5-6 pct. af produktionen. De

fleste andre producenter er størst på deres hjemmemarked, og de tager ikke altid samme hensyn til eksportmarkederne,

siger Jørgen Damkjær.

Standardkomponenter

Scania har altid forsøgt at benytte standardkomponenter, så

man har dele som lagervare. F.eks. adskiller blokvognstrækkerne sig fra kun standardbiler kun ved få specialkomponenter

- bl.a. med ZF gearkasse med momentforstærker.



- Havde man anvendt flere specialløsninger og måske opbygget

bilerne lokalt, ville der blive mange "affaldskomponenter". Vores biler bygges næsten altid færdige på

fabrikken - og vi har mange eksempler på, at vores specialløsninger senere bliver efterspurgt på andre markeder

- og så bliver de standardkomponenter.



Det gælder bl.a. det, som svenskerne kalder "danskrumpan" - en styrbar bageste

bogieaksel, som nu også sælges på mange markeder.



- Det var i sin tid MD Foods, som ønskede en sådan

konstruktion til deres mælkebiler. Oftest begynder det hele med en henvendelse fra en kunde, siger Jørgen Damkjær,

der også er næstformand i DBI, De Danske Bilimportører.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen