Berlingske Business

Easyjet vil reducere CO2-udledning med hybridfly

easy
EasyJet vil reducere udledningen af CO2. Foto:

Lavprisselskabet easyJet vil tage et nyt brintbrændstof-system i brug, der vil reducere selskabets fly CO2-udledning med syv procent over de næste fem år.

Ikke sjældent falder snakken på fly og den øgede trafik med samme, når den globale CO2-udledning debatteres.

For flyene er nogle miljø-grisebasser, og det har tidligere været opgjort, at luftfarten alene tegner sig for tre procent af den globale CO2-udledning. Flyselskaberne er de seneste år kommet under politisk pres for at sænke udledningen, og nu melder det britiske lavselskab, easyJet, sig på banen med deres bud på, hvordan det kan gøres.

CYPRUS-BRITAIN-EGYPT-UNREST-AVIATION-ACCIDENT-RUSSIA

Således vil selskabet i løbet af det kommende år teste et hybridfly med et brintbrændstofcelle, der vil blive opbevaret i flyets bagagerum, oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Herfra vil cellen kunne fange energi ved landing, de kan bruges til at oplade letvægtsbatterier i systemet. Derudover vil solceller på skroget af flyet kunne genoplade batterierne under flyvningen.

Den optjente energi kan bruges til at køre på landingsbanen uden at tænde motorerne, og den lille tur har stor betydning for et selskab, der primært gør sig på de korte ruter. Fire procent af selskabets årlige forbrug af brændstof relaterer sig til kørsel på landingsbanen.

FRANCE-BRITAIN-TRANSPORT-TOURISM-AVIATION

»Hos easyJet arbejder vi altid med nye digitale og polytekniske teknologier på tværs af flyselskabet. Planen om et hybridfly er både en vision for fremtiden og en udfordring til vores partnere og leverandører om at fortsætte med at finde på nye måder at reducere CO2-fudslippet på,« siger easyJets adm. direktør, Carolyn McCall, i en skriftlig kommentar.

EasyJet har en ambition om at reducere sit samlede CO2-forbrug med syv procent over de næste fem år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen