Berlingske Business

Easyjet forudser konkurrence fra nye lavprisselskaber

BRITAIN-AIRLINE-EARNINGS-COMPANY-EASYJET-FILES
Ifølge Easyjet tjener de store traditionelle selskaber hovedparten af deres penge på langdistanceruterne, mens lavprisselskaberne tegner sig for hovedparten af de penge, der tjenes på de kortere europæiske ruter. Foto:

Easyjet, der er blandt de største lavprisoperatører på de kortere distancer i Europa, forudser, at de store traditionsrige selskaber vil fortsætte med at skære i kapaciteten på deres uprofitable korte ruter.

Til gengæld regner selskabet med øget konkurrence fra de nye lavprisselskaber, som vil ekspandere.

Det fremgår af årsregnskabet fra Easyjet, der dog regner med at kunne modstå presset.

- Mens det ikke er sandsynligt, at de gunstige kapacitetsomgivelser vil fortsætte på kort sigt, vil der fortsat være indskrænkninger hos de mindre effektive flyselskaber og derfor muligheder for Easyjet til at forsætte med at tage profitable andele på sine kernemarkeder, skriver flyselskabet i årsregnskabet.

Blandt de mindre lavprisselskaber, som har mange fly i ordre, og som er begyndt at ekspandere uden for deres traditionelle baser, nævner Easyjet Norwegian, Vueling og Wizz som eksempler.

Easyjet mener dog at have en konkurrencemæssig fordel som følge af selskabets adgang til slots i vigtige overbelastede lufthavne, som har taget år at opbygge, og som er svære at kopiere. Easyjet kan som følge af et varemærke, der er i hele Europa, også opnå en høj belægning i begge retninger, lyder det.

Ifølge Easyjet tjener de store traditionelle selskaber hovedparten af deres penge på langdistanceruterne, mens lavprisselskaberne tegner sig for hovedparten af de penge, der tjenes på de kortere europæiske ruter. De store traditionsrige flyselskaber forsøger dog at restrukturere omkostningsbasen for at blive mere konkurrencedygtige, ligesom de overfører trafik til datterselskaber med lavere omkostninger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen