Berlingske Business

DTL vil udvikle transporten

- Vi vil nu tage initiativ til at oprette et særligt udviklingsselskab for transport og logistik, men det er ikke meningen at

vi skal hjælpe med at etablere traditionelle nye vognmandsforretninger. Selskabet skal med risikovillig kapital være med

til at sparke udviklingen i gang i de transportvirksomheder, der kan, tør - og vil gå nye veje, sagde formand for DTL,

Dansk Transport og Logistik, Kaj Nielsen, på organisationens generalforsamling i Esbjerg i weekend''en.


DTL vil først

og fremmest sikre, at kapitalen går til virksomheder, der allerede er i gang med visionære og kompetancefyldte fremtidsplaner

- men som mangler kapital til at komme videre.


- Vi er ikke tilhængere af offentlige støtteordninger. Erhvervet

må selv tage et økonomisk ansvar for vores fremtid - og selv betale for nye initiativer. DTL er parate til at skyde kapital

i udviklingsselskabet - men andre må også være med til at betale. Det er en fordel for hele samfundet, sagde Kaj

Nielsen.



Dyrere transport

Branchen har det ikke så godt økonomisk. Konkurrencen er hård - og øgede udgifter

så som den kommende tyske vejafgift bliver en hård nød at knække. Men hos DTL opfordrer man til - som

med olieafgiften - at transportkøberne må betale.


- Transport i Europa er blevet for billig. Vi må sende et

signal til omverdenen, at transport bliver dyrere i fremtiden. Alle i transportkæden må være med til at betale de

øgede omkostninger, som afgiftsivrige politikere pålægger transporterhvervet, sagde Kaj Nielsen.


DTL''s ledelse

opfordrede også medlemmer til at tænke fremadrettet - og ikke gøre som man plejer.


- Plejer er død

- også i transporterhvervet. Det ser vi på de mange konkurser og ophør i vores branche. Og de fleste af dem har

baggrund i en for traditionel og for lukket forretningsstrategi. Derfor er det nødvendigt for alle at gøre op med berøringsangsten

for fremtiden, sagde ordførende direktør Michael Svane i beretningen ved generalforsamlingen.



Arbejd sammen!

Det

handler fortsat om at skaffe kunder til butikken, så der kommer et fornuftigt overskud til at drive forretningen videre.


-

Hvorfor så ikke bruge hinanden. Find ud af hvilke muligheder man har for at indlede et samarbejde med en kollega. Man skal prøve

at udveksle erfaringer. Ikke mindst mindre vognmandsforretninger kan have fordel ved at samarbejde, sagde Michael Svane.


Han

understregede også, at det betyder samarbejde mellem vognmænd i et fælles netværk - samt nødvendighed

i at anvende ny informationsteknologi, IT.


- Det er nødvendigt at se 5-10 år frem i tiden. Ellers har man ikke er forretning

om 5-10 år. Her spiller bl.a. stillingtagen til generationsskifte ind. I DTL vil vi derfor hjælpe medlemmerne med konsulentbistand

i denne henseende - bl.a. med hjælp fra revisorer og advokater, sagde Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen