Berlingske Business
17:42

DTL holder øje med CityGods ordningen

DTL (Dansk Transport og Logistik) er gået konstruktivt ind i dialogen med kommunen og de øvrige interessenter - herunder

de handlende i city - i forbindelse med CityGods ordningen.



- Der ligger et voldsomt politisk pres for at der skal gøres

noget, og DTL vil gerne medvirke konstruktivt til dette. Vi ser også en del meget positive elementer. Der skal ikke herske tvivl

om, at DTL betragter ordningen som et forsøg, som vi til stadig følger kritisk - herunder vore medlemmers reaktioner.

En eventuel permanentgørelse af ordningen vil vi tage stilling til i lyset heraf, siger Ove Holm, cheføkonom i Dansk Transport

og Logistik, DTL.

Mister p-indtægter

- Det er dog særligt positivt, at kommunen om formiddagen vil reservere ca.

30 på-og aflæssepladser til vare- og lastbiler med grønt certifikat. En del af disse vil blive anlagt med niveaufri

adgang til fortov, hvilket er en stor fordel for kørsel med paller på løftevogn fra lastbil med lift.



Ove

Holm peger på, at kommunen på den baggrund vil miste parkeringsindtægter fra personbiler.



DTL opfatter på-

og aflæssepladser som en anerkendelse af vare- og godstransportens betydning og nødvendigheden af at prioritere den.



-

Der er løbende opstået problemer og ubehageligheder for en række transportører. Kommunen har dog lovet at

være fleksible - dette ligger i muligheden for et gult certifikat - og visse typer af transporter er helt undtaget fra ordningen.











Gavne

miljøet

Desuden er der jo mulighed for at købe et rødt certifikat til 50 kr., hvortil der ikke er knyttet nogle

betingelser i øvrigt - og denne udgift gives oftest videre til kunderen.



Det røde certifikat er en skrabebillet,

hvor man skraber år, måned og dag og lægger billetten synligt i køretøjets forrrude.



- Hvis det

lykkes, at få bilerne udnyttet bedre, vil det både gavne byens miljø og økonomien for transportørerne,

og der vil blive bedre plads til leveringen med færre vare- og lastbiler i city. Transporterhvervet image vil også blive

styrket.



Der kørte et frivilligt forsøg fra august 1998 til februar 2000.



Resultaterne herfra var relativt

positive, men antallet af transportører (81) og vare- og lastbiler (376), der frivilligt tilmeldte sig, var så begrænset,

at effekten på trafik og miljø har været begrænset.



Derfor ønsket om en obligatorisk forsøgsordning,

der indledtes i februar i år.

City Gods forsøget

Forsøget har sit udspring hos Danske Fragtmænd,

DSB Gods (Stykgods) og Post Danmark, der deltager i en følgegruppe.



Det er således i udgangspunkt ikke noget, som

Københavns Kommune selv har opfundet, og både DTL (i sin tid DV) og Kjøbenhavns Vognmandslaug har fulgt udviklingen

af forsøget, og løbende forsøgt at få indrettet ordningen, så den bliver til at leve med for transportørerne.



Forsøget

har også været fulgt af Carlsberg, Magasin og Arla Foods.



Der opkræves et beløb pr. certifikat på

325 kr. for det grønne certifikat, der gælder i hele forsøgsperioden på knap to år. Det har hele tiden

ligget fast, at ordningen ikke skal være en indtægtskilde for Københavns Kommune, således som parkeringsordningen

er blevet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen