Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

DSV vokser succesfuldt efter opkøb

06BUSJens-Bjoern-Andersen-1.jpg
Administrerende direktør i transport- og logistikselskabet DSV, Jens Bjørn Andersen, kan måske ikke ånde lettet op, men han kan puste ud efter en god første halvleg i forbindelse med investeringen det konkurrende selskab UTi. Foto: Dennis Lehmann

Opkøbet af det konkurrende selskab UTi viser sig i DSVs regnskabsbøger som en vellykket investering. Samtidig vokser det »gamle« DSV. Hvis det fortsætter i samme spor, er adm. direktør Jens Bjørn Andersen klar til flere opkøb.

Det var en af de større opgaver, der lå på Jens Bjørn Andersens skrivebord, da han tog hul på 2016. Den administrerende direktør i transport- og logistikselskabet DSV skulle vise markedet, at knap ti milliarder kroner til opkøb af det tabsgivende amerikanske selskab UTi var en fornuftig investering. Selv om Jens Bjørn Andersen og DSV langtfra er i mål med integrationen af UTi, ser investeringen med offentliggørelse af regnskabstal for årets første seks måneder fornuftig ud.

BNY

Jens Bjørn Andersen kan måske ikke ånde lettet op, men han kan puste ud efter en god første halvleg.

»Det kører fuldstændig efter den plan, vi lagde. Det er klart, at der altid er en grad af usikkerhed, bekymring og nervøsitet, når man køber et selskab, men usikkerheden bliver mindre og mindre, som dagene og månederne går, og vi ser, der kommer noget positivt ud af det,« siger Jens Bjørn Andersen.

Helt overordnet og lavpraktisk går øvelsen blandt andet ud på at flytte personale, lægge kontorer sammen, installere IT-systemer og så videre, og det er i årets første seks måneder gået hurtigere end forventet, særligt i USA.

»De har været superskarpe i USA og gjort det noget hurtigere, end vi nok havde regnet med,« fortæller Jens Bjørn Andersen og tilføjer, at medarbejdere og ledere i UTi har været mindre skeptiske i integrationsprocessen, end han har oplevet ved tidligere opkøb.

»Jeg er ydmyg og stolt over, at det selskab, vi har købt, kan lide vores kultur. Det er ikke en kamp, hvor vi skal tvinge armen om på ryggen af nogen. Det er opstået nærmest af sig selv, og det betyder meget,« siger han.

Jens Bjørn Andersen, topchef for transportgiganten DSV

Grund til at være glad

Den vellykkede integration har medført, at UTis underskud blev neutraliseret allerede fem måneder efter opkøbet, og DSV registrerede et driftsoverskud (EBIT) for kvartalet på 900 millioner kroner mod 809 millioner kroner i samme periode sidste år.

»Det er det største driftsresultat i DSVs historie, og det er vi selvfølgelig rigtigt glade for,« siger Jens Bjørn Andersen.

Topchefen har grund til at være glad. I hvert fald hvis man spørger Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, som kort og godt kalder DSV for »kvalitet« – primært med henvisning til, at Jens Bjørn Andersen har klaret både at blæse og have mel i munden.

»Det, at man med den ene hånd formår at styre den her integrationsproces og eksekvere den hurtigere end forventet og samtidig med den anden hånd formår at vinde markedsandele i et meget konkurrence­præget marked. Det kalder jeg kvalitet,« siger Jacob Pedersen og understreger, at det er en »ekstremt stor og kompleks opgave at integrere UTi«.

»Hvis først det kører af sporet, kan du glemme alt om at vinde en eller to markedsandele ude i markedet. Så bliver det rigtigt dyrt. Derfor skal det have ultimativ førsteprioritet, og derfor er det imponerende, at man holder det gamle DSV så stærkt kørende,« siger aktieanalytikeren.

DSV

Særligt fokus på Europa

Det er da heller ikke en ubetydelig forretning, Jacob Pedersen henviser til som »det gamle DSV«, og Jens Bjørn Andersen er da også selv bevidst om, at det kræver opmærksomhed at holde balancen.

»Det er en meget vanskelig balance at integrere et nyt stort opkøb, hvor synergier skal realiseres, og stadig holde et fast blik på den gamle del af DSV, som altså tjente tre milliarder kroner sidste år,« siger Jens Bjørn Andersen og fortsætter:

»Det må jo ikke smuldre, fordi man kun går i integrationstrance. Organisationen har indtil nu formået at gøre begge dele. Det har været rigtigt vigtigt.« siger han.

Billede

DSV er dog stadig langtfra i mål med integrationen af UTi. Lige nu er der særligt fokus på Europa, hvor nogle markeder ifølge Jens Bjørn Andersen er mere restriktive, lidt i Sydamarika og en smule i Asien.

Det lader altså til, at DSV endnu engang får bevist, at selskabet kan vokse med opkøb, og det er da også en del af Jens Bjørn Andersens masterplan at fortsætte den kurs.

»Der er ingen slinger i valsen i forhold til, at vi stadig mener, at opkøb er det rigtige. Vi har skabt værdi ved opkøb. Men DSV kommer ikke til at foretage nogen spektakulære opkøb, før vi kan dokumentere til aktiemarkedet, at det sidste opkøb var en succes,« slår direktøren fast.

Sammenlignet med sidste år steg omsætningen for halvåret markant fra 17,6 milliarder kroner mod 13,1 milliarder kroner. I forbindelse med halvårsregnskabet opjusterede DSVs ledelse i øvrigt forventningerne til 2016 og regner nu med et driftsoverskud før særlige poster på 3,3-3,5 milliarder kroner mod tidligere forventninger på 3,1-3,5 milliarder kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen