Berlingske Business

DSV-topchef ser gode markeder i 2018 - dollarnedtur trækker ned

. DSV nåede i 2017 det bedste resultat i selskabets historie, og der er lagt op til yderligere vækst i 2018 med gode udsigter på de fleste markeder, men en svækkelse af den amerikanske dollar kommer til at bremse en del af fremgangen.

Sådan lyder det fra administrerende direktør Jens Bjørn Andersen efter DSV's regnskab for 2017, der viste et rekordhøjt overskud på driften på 4878 mio. kr.

- Markederne ser fornuftige ud med god vækst i volumenerne. Der er nok lagt op til lidt moderat vækst i luftfragt, men det gør heller ikke noget efter flere kvartaler med tocifrede vækstrater, som var lidt vanvittige.

- Når vi taler med vores kunder, er der god optimisme, og der er en sund vækst i verdensøkonomien, så det ser fornuftigt ud. Vi håber selvfølgelig, at vi kan vokse mere end markedet, siger Jens Bjørn Andersen.

DSV venter for 2018 et driftsoverskud på 5000-5400 mio. kr., mens analytikerne ifølge Ritzau Estimates tror på et overskud på 5388 mio. kr.

- Der er en relativt stor effekt på en svag amerikansk dollar, der ventes at ramme omkring 150 mio. kr. på resultatet, som alle måske ikke har taget helt højde for, siger Jens Bjørn Andersen.

Han siger samtidig, at det relativt brede interval i forventningerne skal ses i sammenhæng med, at DSV er blevet en markant større virksomhed efter opkøbet af amerikanske UTI Worldwide i 2016.

- Vi vil selvfølgelig hellere ende i den høje ende, og det vil vi arbejde hårdt for, siger Jens Bjørn Andersen.

Fraregnet valutakurseffekter venter DSV at kunne øge driftsoverskuddet 6-14 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen