Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

DSV-topchef om tabte markedsandele: Sagde farvel til urentable kunder

FREIGHT-DSV/
DSV topchef Jens Bjorn Andersen. Foto:

DSV har som mål at vokse på linje med markedet eller lidt mere, men i andet kvartal haltede transport- og logistikkoncernen efter konkurrenterne inden for luftfragt.

Markedet for luftfragt vurderes at være vokset omkring 10 pct. i april, maj og juni, mens DSV måtte nøjes med en vækst på 3 pct.

Ifølge topchef Jens Bjørn Andersen skyldes det primært, at DSV har valgt at droppe kunder, der gav underskud, og at selskabet ikke har været alt for aggressiv på priserne i et marked med større vækst end længe set.

05BUS461257402-165556.jpg

- Vi har bevidst sagt farvel til nogle tabsgivende kunder, som vi overtog efter vores opkøb af UTI Worldwide sidste år. Det er den primære årsag, men så har vi også valgt ikke at gå på kompromis med indtjeningen for at få nye kunder, siger Jens Bjørn Andersen.

Inden for søfragt voksede DSV 4 pct. i kvartalet, hvilket var på linje med væksten i markedet. Trods tabet af markedsandele inden for luftfragt, var der massiv fremgang i indtjeningen i DSV's luft- og søfragtsdivision, som i andet kvartal steg til 843 mio. kr. fra 767 mio. kr.

- Vi har haft et rigtig godt momentum i løbet af kvartalet og er vokset mere i slutningen af perioden, hvor vi har ligget tættere på væksten i markedet, og det forventer vi også vil være billedet resten af året.

- Men vi skal for alt i verden ikke få volumensyge og vokse for enhver pris. Vi har tidligere vokset mere end markedet uden at udhule vores indtjening, og det spor skal vi tilbage på, siger Jens Bjørn Andersen.

Transportkæmpen DSV leverer regnskab

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen