Berlingske Business

DSV sparer formue på forsinket opkøb

asdasd
DSV køber amerikanske UTI Worldwide for en pris på ca. ni milliarder kroner. Arkivfoto. Foto:

Den danske speditørvirksomhed var sidste år tæt på at købe UTI Worldwide, men presseomtale sendte aktiekursen i vejret og handlen i vasken. Nu køber DSV virksomheden til spotpris.

Det er blot 10 måneder siden, DSV måtte opgive at købe UTI Worldwide. Nys om forhandlingerne nåede aktieinvestorerne, der på kort tid sendte UTIs aktiekurs så meget i vejret, at DSVs ikke længere ville være med.

»Det er rigtigt, at vi havde et kortvarigt intermezzo med dem for et års tid siden, men der var ikke fremskredne forhandlinger. Men sagen kom i medierne og vi var bekymrede for vores business case, så vi trak stikket,« siger DSVs adm. direktør Jens Bjørn Andersen.

Kurt Larsen er formand for DSV.

Men nu er de danske speditører på banen igen, og de ti måneders ventetid har vist sig at være særdeles gunstige for DSV. Siden december 2014 er UTIs aktiekurs nemlig faldet med knap 60 procent, mens DSVs i samme periode er steget med over 40 procent.

Og det kan spores på det bud, DSV nu har lagt på bordet for UTI Worldwide. Ifølge Bloomberg lød buddet sidste år på 13-14 dollar per aktie, mens det denne gang blot lyder på 7,10 dollar per aktie. Det svarer til godt 3 dollar mere end den nuværende aktiekurs.

»Aktieværdien og resultatudviklingen har jo været for nedadgående siden da, og det har da bestemt været til vores fordel. Men man skal huske, at vi også overtager gælden, og den er altså uændret, så det er ikke halv pris,« siger DSV-direktøren.

»Vi synes, det er en attraktiv pris nu og en god businesscase, vi kan præsentere for aktionærerne. Det har været vanskeligt at blive ved med at være disciplinerede, når man samtidig er utålmodig, og når alle omkring os har råbt op om, at vi skulle købe op. Men vi har igen og igen sagt, at vi ikke kaster os ud i noget, vi ikke kan se en mening med,« fortsætter han.

Portræt af IT-chef for DSV, Jesper Riis. Fotograferet på deres central i Hedehusene.

UTI Worldwide sluttede sidste år med et underskud, og det gør det vanskeligt at vurdere, hvor stor en værdi de vil kunne bringe til DSV. Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen er blandt de skeptiske analytikere, der har anbefalet et salg af aktien, men alligevel mener han, at dagens købstilbud er en god nyhed.

»DSV har tidligere vist, at de er meget dygtige til at opsamle og integrere virksomheder, der ikke kan tjene penge. Der har været et par smuttere, men det ændrer ikke på, at man virkelig har eksekveret på de store selskaber,« siger han og fortsætter:

»DSV kender markederne og ved, hvad der skal til for at være succesfuld. De leverer højere marginer end alle konkurrenterne, og den viden, der ligger bag, kan de bruge til at få noget godt ud af UTI Worldwide. Ser man på størrelsen skal UTI gerne kunne levere en ebitda (driftsresultat før afskrivninger, red.) på 600-700 mio. kroner.«

dsv

Hos DSV er man helt sikker på, at UTI Worldwide nok skal komme til at overskud igen, når først selskabet er blevet integreret i DSVs netværk.

»Vi er i en branche, hvor skala er vigtig. De er 21.000 ansatte, man hvis man ikke har sendinger og volumen til at tjene fylde netværket, så er det svært at tjene penge. De har et flot setup men for lidt volumen. Hvis vi kan kombinere deres netværk med vores, kan vi på sigt hæve deres indtjeningsmarginer til vores niveau. Det bliver ikke let, men det er noget vi har haft held med tidligere,« siger Jens Bjørn Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen