Berlingske Business

DSV skal kæmpe for at leve op til sine løfter

DSV lastbiler.
Foto:

Der ventes ikke en mærkbar fremgang i DSV's resultater for andet kvartal, når transportkoncernen tirsdag leverer tal. Markedet er fortsat presset af krisen og analytikerne venter, at DSV kun med nød og næppe kan levere i bunden af sin prognose for hele året. Det viser estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Målt på medianen venter analytikerne en omsætning i kvartalet på 11.729 mio. kr. mod 11.372 mio. kr. i andet kvartal 2012, mens bruttoresultatet estimeres at stige til 2604 mio. kr. fra 2578 mio. kr. et år før.

Driftsresultatet, EBITDA, ventes at være på 818 mio. kr. i kvartalet og EBIT på 666 mio. kr. I samme periode sidste år landede de poster på 819 og 687 mio. kr. Resultaterne før og efter skat ses lande på 588 og 434 mio. kr. fra 612 og 430 mio. kr.

- Jeg venter ikke, at der vil være tale om et stort ryk fremad indtjeningsmæssigt, og det er DSV's største udfordring i øjeblikket, siger DSV-analytiker hos Sydbank Jacob Pedersen til Ritzau Finans og fortsætter:

- De er allerede omkring 50 mio. kr. bagud fra første kvartal. En del af det skal hentes i tredje og fjerde kvartal, fordi man har en prognose, der siger, at man skal tjene mere i år. Så de får svært ved rigtigt at overraske positivt, og markedet er bare heller ikke forrygende godt.

For hele året venter analytikerne ifølge SME Direkt en omsætning på 45.934 mio. kr. mod 44.912 mio. kr. i 2012. Bruttoresultatet forventes at lande på 10.138 og EBITA-resultatet på 2583 mio. kr. Til sammenligning guider DSV selv med et bruttoresultat på mellem 10.100 og 10.500 mio. kr. og et driftsresultat før særlige poster på 2550 til 2750 mio. kr.

Skeler man til forventningerne til DSV's divisioner ventes driftsresultaterne at stå i stampe mens omsætningen ses øget over en bred kam. Omsætningen i sø og luftfragt ventes at være steget til 5274 mio. kr. i kvartalet fra 5048 mio. kr. året før, mens Road-divisionen ventes at øge omsætningen til 5871 mio. fra 5756 mio. kr.

Driftsresultaterne, EBITA, ventes dog ikke ændre sig synderligt år til år. Driftsresultatet ses falde marginalt i Air & Sea til 375 mio. kr. mod 376 mio. kr. I Road ventes driftsresultatet 271 mio. kr. fra 264 mio. kr.

- DSV's aktionærer venter i øjeblikket på indtjeningsvækst. Når markedet står stille, som nu, er der ikke den helt samme tilskyndelse til at effektivisere, som når markedet er faldende. DSV har da heller ikke nogen store effektiviseringsprogrammer i gang. Der er nogle opkøb, der kan give vækst, men det tager tid, før de viser sig, siger Jacob Pedersen og fortsætter:

- Så det bliver tæt på en dans på stedet i regnskabet for andet kvartal og spørgsmålet er, om det er nok til at holde aktionærerne glade.

Med et fladt marked og en global økonomi i slæbesporet skal DSV ifølge analytikeren være aktive på opkøbsfronten. Når konkurrenterne lider, kan de købes billigt.

- DSV skal udnytte, at de er stærke, og købe selskaber, der er billige. Det kan skabe masser af værdi på to-tre års sigt og øge resultaterne på trods af en sløv økonomi. Hele DSV's varemærke er at købe selskaber, der har en dårlig indtjening, og så øge den til DSV's niveau. Selv små positive momenter på vækstsiden kan skubbe ganske kraftigt på indtjeningen, der i øjeblikket er tæt på stilstand, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen