Berlingske Business

DSV-rival har vigende overskud efter valutamodvind

DSV
DSV vogne. Foto:

Den schweiziske transportkoncern og DSV-kollega, Panalpina, havde vigende indtjening i tredje kvartal, der ligesom årets øvrige kvartaler var præget af valutamodvind efter den markante styrkelse af schweizerfrancen i januar. Målt i lokal valuta var der dog fremgang.

Nettoresultatet landede på 24,0 mio. schweizerfranc i tredje kvartal mod 25,2 mio. schweizerfranc i samme periode sidste år. Driftsresultatet, EBIT, faldt tilsvarende med 2,3 mio. schweizerfranc til 32,0 mio. schweizerfranc, og omsætningen bakkede til 1468 mio. schweizerfranc fra 1725 mio. schweizerfranc.

Målt i lokal valuta var der imidlertid tale om fremgang i årets første tre kvartaler.

dsv

»Valutajusteret ville EBIT og nettoresultatet have været oppe med henholdsvis 9 og 10 pct. I søfragt steg EBIT væsentligt, og logistik leverede vi det tredje positive kvartalsoverskud målt på EBIT på stribe, hvilket resulterede i et overskud på 2 mio. schweizerfranc år-til-dato mod et underskud på næsten 7 mio. schweizerfranc i samme periode sidste år«, fremhæver Panalpinas administrerende direktør, Peter Ulber, blandt andet i regnskabet.

Af interesse for DSV melder Panalpina i øvrigt om et "meget svagt marked for luftfragt."

transporteca

»Luft- og søfragtmarkedet vil i bedste fald fortsætte med at være afdæmpet, og et comeback til olieprisen i den nærmeste fremtid synes usandsynlig. Det er så meget desto mere vigtigere, at vi fortsætter med at kontrollere vores omkostninger med stor disciplin og implementerer nye it-systemer og processer for at forbedre vores produktivitet«, siger Peter Ulber i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen