Berlingske Business

DSV overrasker til vands, til lands og i luften

pix-dsv
Administrerende direktør i speditørvirksomhed DSV, Jens Bjørn Andersen. Foto:

Godt hjulpet af en stærk dollarkurs har den danske speditørvirksomhed overgået analytikernes forventninger på stort set alle poster.

De danske fragtfolk i DSV kommer ud af årets første kvartal med en omsætning og et resultat over det forventede. Det er især luft- og søfragt, der overrasker positivt, ikke mindst hjulpet af en stærk dollarkurs.

Omsætningen i første kvartal endte på 12.601 millioner kroner, hvilket er 8,6 procent bedre end samme kvartal sidste år og mere end 330 millioner bedre end gennemsnittet af analytikernes forventninger, som Ritzau Estimates har samlet.

Resultatet før skat endte 569 millioner kroner, hvilket er hele 253 procent bedre end samme kvartal sidste år. Forskellen skyldes dog, at første kvartal i 2014 var mærket af udgifter på 300 millioner kroner til et effektiviseringsprogram.

"Vi er kommet stærkt fra start i 2015. Air & Sea divisionen har fortsat den gode udvikling fra 2014, og samtidig har Toad divisionern fået vendt den negative udvikling, der prægede sidste års resultater. Vi ser nu effekten af de effektiviseringstiltag, vi satte i gang i 2014, og med 17 procent vækst i EBIT før særlige poster i årets første kvartal er der god grund til optimisme for de kommende kvartaler," siger adm. direktør Jens Bjørn Andersen.

27BBMJens-Bjoern-Andersen#2.jpg

Omkring halvdelen af fremgangen i kvartalet skyldes den stærke dollarkurs, fremgår det af regnskabet.

Da årsregnskabet blev præsenteret, var Roads-divisionen en stor skuffelse, men denne gang ser det noget bedre ud. Selvom både Roads og Air & Sea-divisionernes omsætning ligger en smule under det forventede, ligger resultaterne væsentligt over.

Til gengæld skuffer DSVs mindste division, Solutions, hvor driftsresultatet ligger væsentligt under det forventede.

Kilde: DSV

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen