Berlingske Business

DSV oplever et lille pres på marginer

Danmarks dybblå transportkæmpe har turbo på indtjeningen
ARKIVFOTO. Transportselskabet DSV har klaret sig bedre end ventet i første kvartal, viser netop offentliggjort regnskab. Foto:

En kraftig stigning i priserne på sø- og luftfragt har presset DSV en anelse i de første kvartal, hvor transportvirksomheden har tjent færre penge per forsendelse.

Det er dog ikke noget, der giver grund til bekymring, mener selskabets administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen.

- Der har været et behersket fald på vores marginer, men det er mindre, end flere af vores konkurrenter har meldt ud. Der har været kraftigt stigende rater, og presset skal ses i det lys.

- Der er ikke noget dramatik i det, og det skyldes den volatile verden, vi lever op, hvor raterne går op og ned.

Danmarks dybblå transportkæmpe har turbo på indtjeningen

- Vi er meget påpasselige med at lave lange kontrakter med kunder, hvor der ikke er en aftale, der kan justere for udsving i raterne. Vi vil ikke spekulere i, hvordan raterne udvikler sig, siger Jens Bjørn Andersen efter DSV's regnskab for første kvartal.

Inden for søfragt faldt indtjeningen per tyvefodscontainer (teu) med 6 pct. i kvartalet, mens der var et dyk på 3 pct. inden for luftfragt. Sammenlignet med fjerde kvartal var indtjeningen dog i bedring.

Jens Bjørn Andersen forventer, at raterne vil fortsætte med at være volatile fremadrettet.

- Der sker meget inden for containerindustrien med alliancer og opkøb, så det er svært at forudsige, men jeg tror, at vi vil blive ved med at se udsving i raterne, siger han.

Road transport 6 - 20170502075

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen