Berlingske Business

DSV-opkøb underbygger stærk position i Norden

Transport- og logistikkoncernen DSV's opkøb af konkurrenten Ontime Logistics er en tilføjelse til og underbygning af en i forvejen stærk markedsposition Norden.

Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank over for Ritzau Finans.

- Det er jo et opkøb, som er med til at manifestere DSV's meget stærke position i det nordiske marked. Det er kernen af DSV's kerneområder - landtransporten i de nordiske områder. Her sidder man utroligt tungt, og det her er bare med til at støtte det, siger han.

Han henviser til, at DSV skriver i fondsbørsmeddelelsen, at Ontime Logistics' otte norske kontorer skal være med til at udbygge DSV's position i markedet mod nord.

- Skulle de have nogle svage områder i den norske del af forretningen, så skulle de gerne være elimineret med det her opkøb. Så det er med til at fylde huller og styrke DSV endnu mere på de nordiske aktiviteter, vurderer Jacob Pedersen.

DSV's stærke position i Norden rejser dog også spørgsmålet om, hvorvidt der er plads til at vokse yderligere i et marked, hvor koncernen allerede er så stærkt repræsenteret, men det burde kunne lade sig gøre, vurderer senioranalytikeren.

- Eftersom markedet stadig er meget fragmenteret, og der er masser af konkurrenter, så er der stadig masser af plads til, at DSV stadig kan vokse. Men det er klart, at den turbovækst, som man kunne forvente ved et opkøb i Latinamerika eller i Asien, skal man nok ikke forvente fra et opkøb som dette, siger han.

Ontime Logistics havde i 2012 en omsætning i omegnen af 600 mio. kr., hvilket ikke kommer til at gøre et voldsomt udslag i koncernens regnskaber - Road-divisionen hos DSV omsatte i 2012 for 22.654 mio. kr., hvoraf cirka 9500 mio. kr. var fra det nordiske marked.

Prisen er ikke offentliggjort af parterne, men ifølge Jacob Pedersen har købsprisen nok ligget "et godt stykke under" 200 mio. kr., vurderer han.

- DSV og branchen handles typisk til omkring 0,7 kr. per omsætningskrone, og Ontime Logistics har været et tabsgivende selskab, så vidt jeg kan se. Så jeg vil nok gætte på, at vi er under halvdelen af de 0,7 kr. per omsætningskrone og dermed et stykke under 200 mio., siger han og vurderer, at opkøbet ikke desto mindre er et fornuftigt et af slagsen.

- Det er ikke revolutionerende for DSV som koncern, men derfor er det bestemt en god tilføjelse, særligt når man tager højde for, hvad DSV selv skriver om sin position på det norske marked. Det er absolut et opkøb, der kan være med til at støtte forretningen i bestemte områder, siger han til Ritzau Finans.

- Det er en tilføjelse til kerneforretningen. Det er jo ikke i Norden, at DSV hidtil har sagt, at de vil købe - medmindre der dukker nogle gode muligheder op. Og det må så være det, som det her opkøb repræsenterer; altså en god mulighed for DSV for at støtte netværket på udvalgte områder.

Samtidig har DSV ifølge Jacob Pedersen en "fantastisk evne" til at løfte indtjeningen i de selskaber, koncernen overtager. Det sker i forlængelse af DSV's indlemning af de overtagne selskaber i hovedforretningen, hvilket er "det, der er med til at indarbejde værdien i DSV," vurderer han.

Jacob Pedersen har anbefalingen "hold" af DSV-aktien sammen med ni andre analytikere.

16 andre analytikere anbefaler "overvægt/køb" ifølge Bloomberg, mens ingen anbefaler "sælg/reducer/undervægt" hos Bloomberg.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen